Muutoksen taustalla ovat yhtiön toimintaan liittyvät muutokset sekä konsernin kansainvälistyminen. Postin mukaan kuluttajille nimenmuutos ei näy.
Suomen Posti vaihtaa nimensä Itellaksi kesäkuun alusta lähtien.
- Nimellä on it-maailmaan viittaava saundi, se on lyhyt ja ytimekäs ja olemme saaneet sen rekisteröityä useissa maissa, kertoo konsernijohtaja Jukka Alho.
Tämän vuoden alusta Posti on käyttänyt Itella-markkinointinimeä yritysasiakkaidensa palveluun. Ensimmäisen kerran Itella-nimi tuli esiin Postin yhteydessä jo kaksi vuotta sitten.
Alho perustelee nimenmuutosta myös sillä, että yhtiön toiminnasta puolet tulee muusta kuin perinteisestä postin kuljetuksesta.
- Logistiikka- ja it-ratkaisujen ulkoistamista miettivä toimitusjohtaja ei välttämättä miellä meitä yhteistyökumppanikseen, jos meidät tunnettaisiin vain postina, Alho sanoo.
Yrityspuolella palveluihin kuuluu esimerkiksi asiakasyrityksen varastonhallinta, jossa Itellan ylläpitämä tietojärjestelmä hoitaa tavaroiden toimitukset ja tilaukset.
Perinteinen kirjeposti säilyy yhtiön toiminnassa, vaikka nimi muuttuukin. Tosin kilpailu on ankaraa, sillä kansainväliset TNT, UPS ja DHL kilpailevat samoista asiakkaista kuin Posti.