Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Partioveneen miehistö ei tiedostanut vaaran vakavuutta ja alkoi evakuoida työvälineitä – näin rajavartijan hengen vaatinut turma eteni Loviisassa

4:13MTV paikalla: Loviisassa uponneen merivartioston partioveneen nosto alkoi – näin hylsy saatiin kahden tunnin jälkeen pinnalleKatso video: Loviisassa uponneen merivartioston partioveneen hylsy saatiin kahden tunnin jälkeen pinnalle
Julkaistu 04.05.2021 10:56

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

@ollitiihonen5

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan, jossa Rajavartiolaitoksen partiovene PV83 sai pohjakosketuksen ja upposi Loviisan edustalla 20. kesäkuuta 2020. Turmassa menehtyi yksi miehistön jäsen.  

Veneen reitti oli Otkesin mukaan kulkenut ennen pohjakosketusta väylän ulkopuolella ja miehistö oli siirtymässä tauolle vartiolaiva Turvalle.  

– Onnettomuusvene oli suunniteltu VL Turvan apuveneeksi, mutta käytännössä sitä käytettiin valvontatehtäviin. Veneen käyttötarkoitus oli eri, eikä PV83:sta ollut suunniteltu eikä varustettu näitä pidempiaikaisia partiointitehtäviä varten, Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi kertoo tiedotteessa. 

Lue lisää: Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tutkinnan Loviisan traagisesta veneturmasta – merivartija jäi loukkuun uppoavaan veneeseen ja menehtyi sairaalassa

Nurmen mukaan yksi vaikuttava tekijä onnettomuuteen saattoi olla kartan käyttö. Veneen ohjaamon ergomia ohjasi käyttämään sähköistä merikarttaa.

– Sen skaalauksesta riippuen karttanäkymästä voi olla vaikea ennakoida ja varmistaa veneen turvallinen kulku. Miehistöille oli myös muodostunut tavaksi jättää sekä navigointi että ohjaus yhden miehistön jäsenen vastuulle turvallisiksi mielletyissä olosuhteissa, Nurmi toteaa. 

Miehistö alkoi ensiksi evakuoida tavaroita

Otkesin mukaan veneen miehistö tiedosti uppoamisvaaran, muttei sen vakavuutta. Miehistö alkoi ensiksi evakuoida työvälineitä aluksesta.  

– Tällaisessa tilanteessa ensisijalla tulisi olla ihmishengen turvaaminen, vaikka sitten materiaalisten menetysten kustannuksella, kertoo tutkinnanjohtaja Risto Haimila. 

– Veneessä oli vain yksi hätäpoistumistien vaatimukset täyttävä poistumistie. Tilanne kehittyi yllättäen kuitenkin siten, että pelastuspuvussa ohjaamoon jääneen miehistön jäsenen oli käytännössä mahdotonta poistua uppoavasta veneestä, Haimila jatkaa. 

Lue myös: Juhannuksena uponnut Rajavartiolaitoksen partiovene nostettiin

Neljä suositusta

Otkes antaa onnettomuuden seurauksena neljä turvallisuussuositusta. 

Ne liittyvät turvalliseen ohjaamotyöskentelyyn, tietouteen vuototilanteiden vaarallisuudesta, ohjeistukseen ihmisten pelastamiselle uppoavasta veneestä sekä toimintamalleihin ja ohjeistukseen ensihoitotehtävien johtamisessa sekä toimijoiden välisessä viestinnässä. 

Suositukset kohdennetaan Rajavartiolaitokselle sekä Liikenne- ja viestintävirastolle. 

Lisää aiheesta:

Rajavartiolaitoksen Loviisan veneturmassa menehtyi miehistön jäsen – Rajavartiolaitokselle vaaditaan jättisakkoaRajavartiolaitokselle vaaditaan tuomiota Loviisan partioveneturmassa – oikeus: Tähystys ei ollut riittävääOtkes Amorella pohjakosketustapauksesta: Hälytysten antamisessa kesti lähes puoli tuntiaHangon lapsen kuolemaan johtanut veneturma nosti esille uuden huolen huippunopeista moottoriveneistäHangon veneturma: Pelastajat olivat paikalla sekunneissa – näin merivartiosto kuvailee lapsen kuolemaan johtanutta onnettomuutta Tämä kaikki Loviisan partioveneturmasta tiedetään – 7 keskeistä kysymystä ja vastausta traagisen illan tapahtumista
LoviisaLaivaonnettomuudetRajavartiolaitosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Loviisa
  • 23.8.17:14
    Fortum

    Loviisan ydinvoimalan huollossa sattui vahinko

  • 17.8.07:09
    Ydinvoima

    Loviisan ydinvoimalassa alkaa tänään vuosihuolto

  • 8.8.12:00
    Luonto ja eläimet

    Porvoossa ja Loviisassa kuolleiden hylkeiden kuolinsyy ei selvinnyt

  • 19.7.17:33
    Poliisi

    Poliisi etsi kadonneita lapsia Loviisassa

  • 12.5.15:49
    Liikenneonnettomuudet

    Yksi kuollut vakavassa liikenneonnettomuudessa Loviisassa