Partioveneen miehistö ei tiedostanut vaaran vakavuutta ja alkoi evakuoida työvälineitä – näin rajavartijan hengen vaatinut turma eteni Loviisassa

MTV paikalla: Loviisassa uponneen merivartioston partioveneen nosto alkoi – näin hylsy saatiin kahden tunnin jälkeen pinnalle 4:13
Katso video: Loviisassa uponneen merivartioston partioveneen hylsy saatiin kahden tunnin jälkeen pinnalle

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkinnan, jossa Rajavartiolaitoksen partiovene PV83 sai pohjakosketuksen ja upposi Loviisan edustalla 20. kesäkuuta 2020. Turmassa menehtyi yksi miehistön jäsen.  

Veneen reitti oli Otkesin mukaan kulkenut ennen pohjakosketusta väylän ulkopuolella ja miehistö oli siirtymässä tauolle vartiolaiva Turvalle.  

– Onnettomuusvene oli suunniteltu VL Turvan apuveneeksi, mutta käytännössä sitä käytettiin valvontatehtäviin. Veneen käyttötarkoitus oli eri, eikä PV83:sta ollut suunniteltu eikä varustettu näitä pidempiaikaisia partiointitehtäviä varten, Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi kertoo tiedotteessa. 

Nurmen mukaan yksi vaikuttava tekijä onnettomuuteen saattoi olla kartan käyttö. Veneen ohjaamon ergomia ohjasi käyttämään sähköistä merikarttaa.

– Sen skaalauksesta riippuen karttanäkymästä voi olla vaikea ennakoida ja varmistaa veneen turvallinen kulku. Miehistöille oli myös muodostunut tavaksi jättää sekä navigointi että ohjaus yhden miehistön jäsenen vastuulle turvallisiksi mielletyissä olosuhteissa, Nurmi toteaa. 

Miehistö alkoi ensiksi evakuoida tavaroita

Otkesin mukaan veneen miehistö tiedosti uppoamisvaaran, muttei sen vakavuutta. Miehistö alkoi ensiksi evakuoida työvälineitä aluksesta.  

– Tällaisessa tilanteessa ensisijalla tulisi olla ihmishengen turvaaminen, vaikka sitten materiaalisten menetysten kustannuksella, kertoo tutkinnanjohtaja Risto Haimila. 

– Veneessä oli vain yksi hätäpoistumistien vaatimukset täyttävä poistumistie. Tilanne kehittyi yllättäen kuitenkin siten, että pelastuspuvussa ohjaamoon jääneen miehistön jäsenen oli käytännössä mahdotonta poistua uppoavasta veneestä, Haimila jatkaa. 

Neljä suositusta

Otkes antaa onnettomuuden seurauksena neljä turvallisuussuositusta. 

Ne liittyvät turvalliseen ohjaamotyöskentelyyn, tietouteen vuototilanteiden vaarallisuudesta, ohjeistukseen ihmisten pelastamiselle uppoavasta veneestä sekä toimintamalleihin ja ohjeistukseen ensihoitotehtävien johtamisessa sekä toimijoiden välisessä viestinnässä. 

Suositukset kohdennetaan Rajavartiolaitokselle sekä Liikenne- ja viestintävirastolle. 

Lue myös:

    Uusimmat