Pakollinen saattohinaus tankkereille vaikea toteuttaa

Öljyntorjunta-asiantuntija Kalervo Jolma esitti eilen MTV3 uutisissa, että saattohinauksen pitäisi olla pakollista öljytankkereille kaikissa Itämeren öljysatamissa. Liikenne- ja ympäristöviranomaisten mielestä hinaajapakon toteutus olisi hankalaa. Kaikkia rantavaltioita on vaikea saada sitoutumaan hinauspakkoon eikä yksittäisten rantavaltioiden kannata laatia itselleen muita tiukempia määräyksiä.

- Itämeri on melko pieni alue ja nämä liikennemäärät ja satamatiheys johtaisivat varmasti vääristyneeseen kilpailutilanteeseen, jos esimerkiksi Suomi määräisi lailla tankkerien hinauspakon, arvelee johtava asiantuntija Marko Rahikainen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Ympäristöministeriössä arvioidaan, että huonoissa sääolosuhteissa hinauspakko voisi olla paikallaan. Se ei kuitenkaan välttämättä aina lisäisi öljykuljetusten turvallisuutta. Ei ainakaan, jos tankkerin kapteenin ja hinaajan yhteistyössä on ongelmia.

- Tankkerin päällikkö on vastuussa lastista. Jos kaksi toisilleen vierasta tyyppiä joutuu hoitamaan näitä asioita yhteistyössä, saattaa tulla vaikeuksia. Ei ole aivan selvää, että se olisi aina turvallisempaa, sanoo erityisasiantuntija Magnus Nyström ympäristöministeriöstä.

Satamat voivat määrätä hinaajan käyttöpakon

Jo nyt öljysatamat voivat asettaa hinaajan käyttöpakon omille sisääntuloväylilleen. Pakko on kuitenkin otettu käyttöön vain muutamissa satamissa. Neste Oilin Porvoon ja Naantalin öljysatamissa yli 40 000 tonnin tankkereiden on käytettävä saattohinausta. Kokemukset ovat olleet hyviä. Naantalin ja Porvoon satamissa käy noin 120 hinattavaa tankkeria vuodessa.

- Satamat voivat määrätä saattohinauksista alueellisesti, mutta kansallisen lainsäädännön tuominen pakottavana saattohinaukseen on erittäin vaikeaa, arvioi Marko Rahikainen.

- Kyllä tämä Tallinnan edustan tapaus herättää tarpeen keskustella saattohinauksen tekemisestä pakolliseksi, huomauttaa Magnus Nyström.

Jos tankkerien saattohinaus haluttaisiin pakolliseksi koko Itämerelle, se vaatisi kansainvälisen merenkulkujärjestö IMOn päätöstä. Sellaisen päätöksen aikaansaaminen näyttää lähes mahdottomalta. Esimerkiksi esitys luotsauspakosta Itämerelle sai äskettäin täystyrmäyksen IMOssa.

Katso Päivi Mäki-Petäjän juttu (Kymmenen uutiset 25.9.2012)

Lue myös:

    Uusimmat