Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pääekonomisti hämmästyi lapsensa laskutehtävästä: Oikea vastaus, mutta ei silti oikein

Opetushallitus painottaa, että matematiikassa on ymmärrettävä myös se, millä tavalla laskutehtävän tulos on saatu.
Opetushallitus painottaa, että matematiikassa on ymmärrettävä myös se, millä tavalla laskutehtävän tulos on saatu.All Over Press
Julkaistu 20.12.2024 12:42
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtava pääekonomisti Penna Urrila kertoo hämmästyneensä nähtyään neljäsluokkalaisen lapsensa matematiikantehtävän.

Tehtävänanto kuului seuraanvanlaisesti: ”Jos on 140€ rahaa ja ostaa 9kpl 15€ leffalippuja, paljonko jää yli?" 

Urrila kertoo lapsensa ratkaisseen tehtävän laskemalla: "140-(15*9)=5"

Vastaus on oikein, mutta lasku väärin, sillä oikea tapa suorittaa kyseinen tehtävä olisi: "140-(9*15)=5". 

– Vaikka pedagogit sanoisivat mitä, en voi ymmärtää, miksi opetetaan näin, Urrila kummastelee viestipalvelu X:ssä.

Aiheesta uutisoi ensin Helsingin Sanomat. 

Opetushallituksen matematiikasta vastaava opetusneuvos Leo Pahkin kertoo lehdelle, että lausekkeen järjestyksellä on väliä vaikka matemaattisesti vaihdannaisuus on kertolaskuissa voimassa – eli kertolasku voidaan laskea kummin päin vain.

Mutta koska kyseessä on sanallinen tehtävä, on laskujärjestys ymmärrettävä tehtävän mukaisesti. Tällöin lasku voi olla väärin, vaikka matemaattisesti lopputulos olisikin oikein.

– Matematiikassa on hirveän tärkeää myös täsmällinen ajattelu. On tärkeää, ettei tyydytä pelkästään siihen, että osataan laskea asioita ja saadaan lopputulos, vaan myös millä tavalla se tulos on saatu, Pahkin kommentoi lehdelle.
 

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkönen edusti hiprakassa – ikimuistoinen tapaus laittoi järjestelyt uusiksiUseat Twitter-käyttäjät kertovat alkaneensa seurata Trumpia tietämättään – myös tietoturva-asiantuntija yllättyiKylie Jenner hommasi 2-vuotiaalle Stormi-tyttärelleen 200 000 dollarin arvoisen ökyponin – some suivaantui: "Jotkut meistä eivät pysty edes maksamaan vuokriaan"Suositut leivonnaiset aiheuttivat mehevän riidan – ovatko herkut mielestäsi keksejä vai kakkuja?Ammattiurheilija kertoi kolme karua treffisääntöään – somessa tyrmistyttiin: "Todellinen saalis"Huh huh! MM-kisojen mäkihypyssä pelottava tilanne – norjalaishyppääjä lensi mainosaitojen yli
KouluKoulutusLapsetUutisohjelmien aiheetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koulu
  • ti16:45
    Nuoret

    Väitöstutkimus: Yksi asia voi vaikuttaa selvästi nuoren koulumenestykseen

  • 22.11.07:22
    Yhteiskunta

    Lahjakkaat oppilaat tunneilla tyhjänpantteina? "Oppilaiden väliset erot kasvaneet valtavasti"

  • 18.11.06:29
    Ruoka

    Helsinkiläisnuorten ostama lounasruoka voi pöyristyttää

  • 17.11.19:56
    Nigeria

    Asemiehet sieppasivat 25 koulutyttöä Nigeriassa

  • 17.11.06:00
    Politiikka

    Monilla nuorilla tarve päästä "hyvään" lukioon – opetusministeriltä termille uusi määritelmä