Ostoboikotit leviävät nopeasti netissä

Suomalaiset ovat löytäneet kukkarollaan vaikuttamisen. Tilastokeskuksen mukaan joka kolmas suomalainen on boikotoinut jotakin tuotetta.

Ostoboikotit leviävät nykyisin erityisen tehokkaasti sosiaalisen median ansiosta

- Boikotti leviää siellä silmänräpäyksessä ja se voidaan kohdistaa juuri siihen porukkaan, joka olisi tuotteen tai palvelun käyttäjäkuntaa, arvioi Kulutustutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Hannu Kytö.

Kydön mukaan sosiaalinen media on tehnyt myös boikotilla vaikuttamisesta helpompaa.

- Viesti menee helposti ja nopeasti perille myös kohteeseen. Tämän seurauksena toimintatavat yleensä kyllä muuttuvat, ainakin jonkin verran.

Nykyään kuluttajia askarruttavat useimmiten ympäristönsuojeluun liittyvät kysymykset. Vaatekaupoissa on tapetilla usein myös lapsityövoiman käyttö.

Eurooppalaisista vain ruotsalaiset ja saksalaiset boikotoivat tuotteita suomalaisia enemmän.

Lue myös:

    Uusimmat