Nokian kurssi romahti - ennuste kannattavuudesta laski

Matkapuhelinjätti Nokian tänään julkistama tulos on ollut odotusten mukainen. Tammi-maaliskuussa voittoa kertyi 743 miljoonaa euroa. Matkapuhelinten keskimääräinen myyntihinta laski 62 euroon vuoden 2009 viimeisen neljänneksen 64 eurosta.

Nokia on myynyt alkuvuonna 107,8 miljoonaa puhelinta, mikä on 16 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Älypuhelimien kappalemääräinen myynti kasvoi vuoden takaisesta 57 prosenttia. Nokia myi 21,5 miljoonaa älypuhelinta alkuvuonna.

Nokian osake kääntyi jyrkkään, yli kymmenen prosentin laskuun heti tuloksen julkistamisen jälkeen. Syynä oli se, että yhtiö alensi kannattavuusennustettaan. Iltapäivällä klo 16.30 aikaan pörssikurssi oli laskenut noin 15,5 prosenttia. Illalla klo 18.20 aikaan kurssi oli 14,32 prosenttia miinuksella.

- Toimimme tällä ensimmäisellä neljänneksellä oman ennusteemme mukaan ja saavutimme ne tulokset, jotka annoimme markkinoille ohjauksen vuoden alussa. Mutta selvästikin markkinat sanovat, että ei ole tarpeeksi hyvä. Minun täytyy kyllä olla samaa mieltä: ei ollut tarpeeksi hyvä, Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo sanoo MTV:n uutisille.

Kallasvuo: En ole tyytyväinen tuotetarjontaan

Nokia kasvatti sekä liikevaihtoaan että liikevoittoaan vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä vuoden 2009 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Kallasvuo arvioi matkapuhelinten markkinatilanteen olevan haasteellinen. Nokian toimitusjohtajan mukaan kilpailu jatkuu kovana erityisesti edistyksellisissä, korkeamman hintaluokan matkaviestimissä.

- Meillä ei juuri tällä hetkellä ole ylimmän hintaluokan "työhevosta", ja se näkyy varmasti tuloksessa. Tämähän on asia, jonka tulemme korjaamaan monella tavalla vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, Kallasvuo toteaa.

- Tällä hetkellä en ole tyytyväinen tähän ylimmän hintaluokan tarjontaan. Se on täysin selvä, myös tälle organisaatiolle. Sen eteen tehdään nyt työtä todella kovasti joka päivä. Ja kuten sanoin, vuoden loppua kohti tämä asia pitäisi olla järjestyksessä.

Markkinaosuuden laskutapa muuttunut

Nokia arvioi, että sen markkinaosuus on 33 prosenttia. Vuosi sitten se oli 32 prosenttia ja viime vuoden lopussa 35 prosenttia

Luvut saattavat hämmentää, sillä vielä tammikuussa Nokia kertoi, että loppuvuonna markkinaosuus oli 39 prosenttia. Sen jälkeen yhtiö on kuitenkin muuttanut tapaa, jolla se laskee matkaviestinmarkkinoiden kokoa.

Nyt vertailuluvussa ovat mukana myös piraattilaitteet eli Nokia vertaa omaan myyntimääräänsä aiempaa suurempaan kokonaismyyntiin. Tämän takia Nokian suhteellinen osuus markkinoista on pienempi.

(MTV3)

Katso Markus Pirttijoen analyysi

Lue myös:

    Uusimmat