Neurologit: Iso luokkakoko pahasta lapsille

Lastenneurologien mukaan isot luokkakoot ovat selvästi lisänneet lasten oppimisvaikeuksia.

Oppitunti meneillään (arkistokuva)

Lastenneurologit ovat huolissaan koululuokkien oppilasmäärien kasvusta. Heidän mukaansa isot ryhmät ovat selvästi lisänneet lasten oppimisvaikeuksia, mikä puolestaan näkyy pidentyvinä potilasjonoina ja ylimääräisenä työnä keskussairaaloiden neurologisissa yksiköissä.

Oulun yliopistollisen sairaalan lastenneurologian professorin Heikki Rantalan mukana oppimisvaikeuksia esiintyy noin kymmenellä prosentilla lapsista. Ongelmasta kärsivien määrä on 1990-luvun alun laman jälkeen ollut koko ajan kasvussa. Kyse on lapsista, joilla on tarkkaavaisuuden ja keskittymisen häiriöitä sekä niihin liittyviä eritasoisia lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia.

- Luokat ovat liian isoja, eikä opettajilla ole mahdollisuuksia yksilölliseen opetukseen. Kun ympärillä on hälinää, tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn puutteesta kärsivä lapsi alisuoriutuu, Rantala toteaa.

Rantalan mukaan ryhmässä tulisi olla korkeintaan kuusi lasta, jos luokassa on oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi. Nykyään koululuokissa saattaa olla jopa liki 30 lasta.

Lasten oppimisvaikeudet ovat yhtenä aiheena tänään Oulussa jatkuvilla valtakunnallisilla lastenneurologiapäivillä.

(MTV3-STT)

(Huomenta Suomen uutiset 18.03.2005)

Lue myös:

    Uusimmat