Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka siirtyy viikonvaihteessa Suzukan radalta alkavan MM-sarjan mukana uuteen aikakauteen: kaksitahtiset 500-kuutioiset ajokit saavat rinnalleen alle 990-kuutioiten nelitahdit. Samalla luokan nimi vaihtuu juhlavasti MotoGP:ksi.
Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan siirtyminen pikku hiljaa kaksitahdeista nelitahteihin on ollut ilmassa jo pitkään. Suurten moottoripyörävalmistajien katukalusto on ollut nelitahtista jo vuosia. Myös kansallisissa ratasarjoissa 600-kuutioiset ns. supersport-ajokit ja 750-1300-kuutioiset superbiket ovat jo aika päiviä sitten syrjäyttäneet suosiossa kaksitahdit.
Moottoriliiton ratamoottoripyöräilyn lajipäällikön Kari Huuskosen mukaan Suomessakin suurin osa vuosittain lajin pariin tulevista uusista kuljettajista tulee nimenomaan nelitahtiluokkiin. Aika näyttää, syntyykö uuden MotoGP-luokan tehdasajokeista lähivuosina asiakasversioita, jotka leviäisivät kansallisiin ratasarjoihin.
Nelitahtien tulo ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan pistänee myös moottoripyörien valmistajat miettimään onko tarpeen osallistua kahteen MM-sarjaan. Tähän asti superbikejen MM-sarja on ollut nelitahtien temmellyskenttä. Nyt MotoGP-luokka on innostanut myös superbike-sarjassa jyllänneet Kawasakin ja Ducatin rakentamaan GP-kisakoneet.
Kaksitahtikoneet edellä kaarteissa
MotoGP-luokan kärkikuljettajista monet uskovat, että kaksitahdit pystyvät vielä tänä vuonna täysveriseen kilpailuun tehokkaampien, mutta raskaampien nelitahtien kanssa.
-Suuria eroja niissä ei enää ole. Huippunelitahdit ovat nykyään hyvin samanlaisia kuin kaksitahdit. Hyrrävoimia, eli pyöriviä osia on kuitenkin sen verran enemmän, että ne ovat väkisin hieman painavampia, Huuskonen arvioi.
MotoGP-luokassa 500-kuutioisten pyörien vahvuus on kaarrenopeus, kun tehokkaat nelitahdit jylläävät suorilla. MotoGP-luokan nelitahtikuljettajat ovat kuitenkin yllättyneet myönteisesti ajokkiensa helposta ajettavuudesta.
-Koneessa on voimaa tasaisemmin koko moottorin toiminta-alueella. Se ei myöskään tule ulos niin ärhäkkäästi kuin kaksitahdissa. Tuntuu, että nelitahdilla voi ajaa enemmän kaasu auki, Suzukin Kenny Roberts kuvaili nelitahdin etuja englantilaiselle Two-lehdelle.
-Pyörän päällä ei tarvitse liikkua niin paljon kuin kaksitahdilla ajaessa, eikä kuljettajan ajoasennon kanssakaan tarvitse olla yhä tarkkana, Roberts kiitteli.
(MTV3-STT)