Imolan kisan jälkeen olin vielä epäileväinen Ferrarin todellisesta iskukyvystä, vaikka Michael Schumacher siellä voiton ottikin. Nyt täällä Saksassa nähdyn kilpailun jälkeen on pakko myöntää, että Ferrari on tallina noussut pysyvästi takaisin huipulle. Michael Schumacherin vahva esitys, jota Felipe Massa säesti hyvin kolmannella sijalla, osoitti että tallin suorituskyky ei ole seurausta yksin Schumacherin erinomaisista ajotaidoista, vaan että tallin ”paketti” toimii nyt aivan eri tahtiin kuin viime kaudella.
Schumacherin ero nyt toiseksi jääneeseen Renaultin Fernando Alonsoon on vain 13 pistettä ja se ero on niin pieni, että ranskalaistallissa on pakko tehdä töitä jatkossakin hyvin, jotta ero ei antaisi Ferrarille ja Schumacherille liiaksi lisäintoa sen kaventamiseksi. Toisaalta Maranellon miesten päästyä taas voittoputkeen, heidän pysäyttämisensä ei tule olemaan kenellekään helppoa. Kun lisäksi Schumacher ajoi kilpailun nopeimman kierrosajan, se lupaa hyvää heille jatkossakin.
On helppo väittää, että uusi rengassääntö, joka mahdollistaa renkaiden vaihdon aika-ajon ja kilpailun kuluessa, olisi se suurin yksittäinen syy heidän parantuneeseen kilpailukykyyn. Näin ei kuitenkaan ole asia. Kieltämättä sillä on vahva vaikutus tilanteeseen, mutta yhtä lailla asiaan vaikuttavat luotettava ja vahva moottori, sekä uusi F248-auto kokonaisuudessaan. Senkin hyvyys korostuu silloin kun muutkin osa-alueet ovat kunnossa.
Michael Schumacher on aina ollut vahva myös viikon kuluttua ajettavalla Katalonian moottoriradalla, Barcelonassa. Jos seitsenkertainen maailmanmestari onnistuu sielläkin päihittämään Fernando Alonson ja Kimi Räikkösen, voidaan perustellusti sanoa, että hänellä on kaikki mahdollisuudet ottaa tämän kauden päätteeksi uransa kahdeksannen maailmanmestaruuden. Jos se mahdollisuus on todellinen, on enemmän kuin mielenkiintoista, nähdä minkälaisen päätöksen hän kesä-heinäkuussa tekee uransa jatkamisesta.
Teksti: Erkki Mustakari 7.5.2006
(MTV3)