Aki Ajo harkitsee yhä Ajo Motorsport -tallinsa nostamista ensi kaudeksi ratamoottoripyörien Moto2-luokkaan. Nelitahtiset Moto2-pyörät korvaavat 250-luokan pyörät kaudesta 2010 lähtien.
- Jatkamme varmasti 125-kuutioisissa ensi kaudella. Lisäksi olemme tutkineet mahdollisuutta, että siihen rinnalle nostettaisiin yksi Moto2-kuljettaja, Ajo kertoi.
Ajo on aiemminkin väläytellyt tallinsa siirtämistä isompaan luokkaan. Sopivaa kuviota yhteistyökumppaneiden kanssa nousun mahdollistamiseksi ei ole kuitenkaan löytynyt.
- Palavereita Moto2:n suhteen pidetään koko ajan, Ajo vakuutti.
Moto2-pyörä on nelitahtinen ja siinä on Hondan 600-kuutioinen moottori. Tehoa siinä on noin 150 hevosvoimaa.
Moto2:ssa pystyy järjestäjien mukaan ajamaan noin 2 miljoonan euron vuosibudjetilla.
Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan Moto2-luokka:
- Korvaa 250-kuutioiset kaudesta 2010 lähtien. (250-kuutioisilla saa vielä kilpailla MM-sarjan keskiluokassa Moto2-pyörien rinnalla kaudella 2010).
- Moto2-pyörän moottori on 4-tahtinen ja 600-kuutioinen. MM-sarjan keskiluokassa ajetaan nykyään 250-kuutioisilla 2-tahtipyörillä.
- Moto2-pyörässä on prototyyppirunko. Runkoon ei sallita tuotantopyörien osia.
- Pyörä painaa sylinterimäärästä (2-4) riippuen 125-135 kiloa.
- Moottorissa on tehoa noin 150 hevosvoimaa.
- Säännöissä rajoitettu pyörän moottorin kehitystä ja karsittu elektroniikkaa. Myös käytössä olevien renkaiden määrä on rajoitettu.
- Valmiin pyörän hinta on ensiarvioiden mukaan noin 150 000 euroa.
- Sääntöjen mukaan pyörän moottori pitää myydä halukkaalle ostajalle kisan jälkeen 20 000 eurolla.
(MTV3-STT)