Mopoautovillitys tiukentaa mopokortin saantia

Mopoautot ovat nuorison uusin villitys. Koulujen pihoilla esimerkiksi Espoossa ja Jalasjärvellä saattaa olla kymmenenkin mopoautoja parkissa yhtä aikaa. Mopoautoilla ajelevat esimerkiksi jääkiekkoa harrastavat nuoret, jotka raahaavat hallille monta kertaa viikossa valtavan määrän tavaraa. Mopoautojen turvallisuus kuitenkin puhuttaa, sillä autonoloista, kevyttä mopoautoa voi ajaa muun autoliikenteen seassa pelkän kirjallisen kokeen jälkeen eli mopokortilla.

Mopoilun suosion takia liikenne- ja viestintäministeriö aikookin uudistaa vielä tänä vuonna mopokortin eli M-luokan ajokortin vaatimuksia. Jatkossa myös mopokorttiin vaadittaisiin ajokoe ja opetustunteja.

Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan kevyitä nelipyöriä eli L6e-luokan ajoneuvoja rekisteröitiin viime vuonna 16,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Suurin osa tämän kokoluokan ajoneuvoista on juuri mopoautoja.

Suosion havaitsee monen koulun pihalla, jossa saattaa olla kymmenenkin mopoautoja yhtä aikaa. Esimerkiksi Espoossa varakkaalla Haukilahden alueella oppilaita on jouduttu muistuttamaan oppilaille, miten mopoautoja parkkeerataan koulun pihalla, jotta kaikki mahtuvat.

Nuorten kuljettajien mielestä mopoauto ei ole muoti-ilmiö. Esimerkiksi Haukilahden lukion 2-luokkalainen, 17-vuotias Vili Korpela suhaa mopoautollaan koulun, kodin ja kahden harrastuksen väliä.

- Se on tosi tarpeellinen mulle, koska harrastan salibandya ja golfia ja joudun liikkumaan päivässsä kaksiin harjoituksiin. Kaikki kamat saa kätevästi kyytiin, Vili Korpela kertoo.

Tapparan B-junnut suosivat mopoautoja

Tampereella mopoautojen suosion huomaa esimerkiksi Hakametsän jäähallien luona. Esimerkiksi Tapparan B-junnuista noin puolet kulkee harjoituksiin mopoautolla.

- Joukkueessa on 25 pelaajaa ja ainakin 10:llä on mopoauto, laskee B-junnujen valmentaja Jukka Kerisalmi.

Kerisalmi myy leipätyökseen mopoautoja, joten häneltä on hyvä kysyä, ovatko jääkiekkoa harrastavien lasten vanhemmat keskimääräistä varakkaampia, kun heiltä irtoaa yli 10 000 euroa mopoautoon. Vastaavalla summalla saisi näinä päivinä hyvän käytetyn auton.

- Tässä tapauksessa vanhemmat ovat ostaneet itselleen vapaa-aikaa. Kun vanhemmat ovat kyttäilleet vuosikausia tuntitolkulla, ilta toisensa jälkeen, jäähallilla, kyllä he haluavat, että jo lähes aikuinen nuori pääsee itse kulkemaan, Kerisalmi sanoo.

Mopoautokuski on suosittu

Jalasjärvellä lukion ja yläkoulun pihalla voi olla parkissa yli kymmenenkin mopoautoa yhtä aikaa, rinnakkain traktorien kanssa. Jalasjärvellä on asukkaita noin 9 000.

- Kyllähän niitä on koulun pihalla suhteellisen paljon, kun se on arvokas vehje, mutta näkisin, että meillä se on ensiksi käytännöllisyys ja vasta sitten muoti. Meillä on pitkät koulumatkat, jopa 30 kilometriä, ja oppilaat haluavat kulkea vapaasti, Jalasjärven yläasteen rehtori Pauli Anttila sanoo.

- Lukiossa päivät ovat erimittaisia eikä koulukyyti sovi kaikkien aikatauluun, jatkaa lukion rehtori Juhani Hämeenniemi.

Espoossa on huomattu, että mopoauto on myös sosiaalinen välinen: kavereita voi ottaa kyytiin tuulesta ja tuiskusta.

- Täällä on nähty tilanne, jossa viisikin matkustajaa on kömpinyt yhdestä mopoautosta ulos, Haukilahden yläkoulun rehtori Ari Suistola naurahtaa.

Virallisesti pomoauto on rekisteröity kahdelle, mutta joissakin malleissa on laaja tavaratila.

Mopoautossa oltava takana turvakolmio

Mopoautojen turvallisuus huolettaa, koska alle 350-kiloinen mopoauto on kevytrakenteinen ja kiikkerä, vaikka se ei nelipyöräisenä liukastelemaan mopon tapaan. Sillä saa ajaa muun autoliikenteen seassa, mutta ei moottoritiellä eikä kevyen liikenteen väylällä. Se kulkee hitaammin kuin henkilöautot, 45 kilometriä tunnissa, mitä muut autoilijat eivät välttämättä aina huomaa, vaikka mopoautossa on takana varoituskolmio.

- Jalasjärvellä osan pitäjän läpi menee hitaan liikenteen väylä, jossa mopoautot saavat ajaa, mutta vilkkaasti liikennöidyllä 3-tiellä turvallisuus huolestuttaa, lukion rehtori Juhani Hämeenniemi sanoo.

- Täällä maaseudulla on totuttu hitaammin kulkeviin traktoreihin, mutta kyllä kehottaisin autoilijoita varomaan mopoautoja. Niihin olisi kyllä saatava paremmat valot ja paremmin esille se huomiokolmio, että edessä menee hitaampi ajoneuvo, yläasteen rehtori Pauli Anttila toteaa.

Espoolainen 17-vuotias mopoautokuski Vili Korpela kertoo olleensa vaaratilanteessa Hangon-tiellä, vaikka ajoi pientareella.

- Kyllä se on aika vaarallista loppupeleissä, jos autoilijat eivät huomaa kolmiota eivätkä osaa väistää.

Tosin Korpelakin tunnustaa olleensa alussa itsekin aika tietämätön liikennesäännöistä.

Törmäyksessä henkilöauton kanssa mopoauto toiseksi. Auton kaltaisia turvakaaria ei ole ja esimerkiksi ero renkaiden koossa on valtava.

Turvallisuus huolestuttaa vanhempia

Haukilahden lukion rehtorin Pekka Pirin mielestä kopittomassa mopossa nuorella kuljettajalla säilyy liikenteessä oikeanlainen "pelon tunne".

- Mopolla ajossa on oikeanlainen, sanoisinko vähän turvattomuuden tunne. Mopoautossa istuva nuori voi ikään kuin omistaa maailman ja sitä kautta syntyy helpommin vaaratilanteita, Piri pelkää.

Haukilahden koululla käy säännöllisesti lähipoliisi puhumassa liikennesäännöistä ja tsekkaamassa mopojen ja skoottereiden kuntoa.

- Joskus tuntuu, ettei mopoissa ja mopoautoissa ole kuin kaksi vaihtoehtoa: vehje joko seisoo tai sitten sillä ajetaan täysillä. Tähänkin olemme kiinnittäneet huomiota, rehtori Ari Suistola Haukilahden yläkoulusta sanoo.

Suurin huoli on kuitenkin se, että mopoauton rattiin pääsee pelkän kirjallisen kokeen jälkeen eli mopokortilla.

Mopoautoja myyvä Tappara-valmentaja Jukka Kerisalmi toivoo, että mopoauton ostava vanhempi opettaa lastansa ajamaan liikenteessä. Tai ostaa ajotunteja autokoulusta.

- Kun oma lapseni lähti ekoja kertoja Nokialta Tampereelle, pelkäsin, Kerisalmi tunnustaa. - Minä olin sentään pyytänyt naapurissa asuvaa autokoulunopettajaa opettamaan lastani, mutta silti.

- Pari kertaa minun myymilläni mopoautoilla on menty katon kautta ympäri, mutta pahempaa ei sattunut. Vakuutukset kannattavat aina olla kunnossa, Kerisalmi muistuttaa.

Mopokorttiin vaaditaan jatkossa "inssi"

Vaikka mopoautoille on sattunut koko 200-luvulla vain yksi kuolemaan johtanut onnettomuus ja sekin iäkkäämmälle henkilölle, pieniä läheltä piti -tilanteita taphtuu nuorille koko ajan. Ongelma tiedetään myös liikenne- ja viestintäministeriössä ja nyt kaikenlaisen mopoilun huiman suosion takia myös mopokorttiin aiotaan liittää ajokoe.

- Mopokorttiin sisällytetään ajo-opetusta ja käsittelykoe. Lisäksi nykyinen teoriakoe säilyy, ylitarkastaja Marja Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriön liikennepolitiikan osastolta sanoo.

- Nuorista ikäluokista jopa kolmannes suorittaa mopokortin ja tässä pomoluokassa on nyt katsottu, että nuoret eivät osaa niitä tietoja ja taitoja siinä laajuudessa kuin niitä tarvitaan liikenteessä.

Mopokorttiuudistus on tarkoitus saada voimaan jo tänä vuonna, aikaisintaan lokakuussa.

Jo nyt huhu mopokortin saannin tiukentamisesta on aiheuttanut ylitarkastaja Rautavirran mukaan ryntäystä kouluterveydenhoitajille, sillä moni nuori haluaa saada mopokorttinsa ennen uusia tiukempia vaatimuksia. Mopokorttiin vaaditaan nyt kirjallisen kokeen lisäksi terveystodistus.

- Kyllä mopokortin saa liian helposti. Ajokoe on paikallaan, 15-vuotias mopoautokuljettaja Miki Weckström Espoosta sanoo.

Hän on tätä mieltä, vaikka hänellä oli ajokokemusta karting-radoilta ennen mopoautoa. Myös hänellä on ollut läheltä piti -tilanteita liikenteessä.

Sähköauto tänä vuonna markkinoille

Maahantuojat uskovat mopoautojen suosion yhä kasvavan - muun Euroopan tyyliin. Jo nyt mopoautoja markkinoidaan maahantuojan nettisivuilla trendikkäällä kuvalla ja mainoslauseella "Ota kamat ja kaveri mukaan - aja omalla autolla jo 15-vuotiaana". Henkilöautoa saa kuljettaa kuitenkin vasta 18-vuotiaana ja B-ajokortilla.

Markkinoille on tulossa tänä vuonna myös ensimmäinen sähkömoottorilla toimiva mopoauto. Ladattavat akut todennäköisesti houkuttelevat eettisesti ja ekologisesti ajattelevia nuoria, varsinkin jos sähkö tuotetaan esimerkiksi tuulivoimalla.

Mopoautosta ei makseta ajoneuvoveroa, joten niitä markkinoidaan myös taajamiin perheen kakkosautoksi.

Lue myös:

    Uusimmat