Mitä tapahtuu muotilehden kansikuvauksissa? Maria Veitola otti selvää!

Muotitietoinen-sarjan seitsemännessä jaksossa Maria Veitola pääsi kurkistamaan Costume-lehden kansikuvauksiin. Kuinka monen ihmisen työpanos kuvan ottamiseen tarvitaan? Mikä on kenenkin tehtävä kuvauksissa?

Maria Veitola seurasi Muotitietoisen seitsemännessä jaksossa hiljattain perustetun Costume-lehden kansikuvauksia. Minkälainen työ on onnistuneen kansikuvan takana? Costumen päätoimittaja Sanna Sierilä ja muut ammattilaiset kertovat.

Kansikuvan kuvauksissa on paikalla tehokas tiimi: kansikuvaaja Nina Merikallio, hänen assistenttinsa James Clark, meikkaaja-maskeeraaja-kampaaja Miika Kemppainen, muotitoimittaja Johanna Piispa, Costumen AD Tiina Tuomaala (pääkuvassa) ja tietysti kansikuvan malli, InaModelboom-mallitoimistosta. Tarkoitus on tehdä muodikas, mutta raikas kansikuva. Mitä muuta olisi tärkeä tietää kannen tekemisestä?

– Kansi on lehden tärkein kuva. Periaatteessa koko lehden kaunein vaate pitäisi olla kannessa.

Kansikuvaa varten kuvataan kaksi eri versiota.

– Toki niihin kahteen versioon kokeillaan erilaisia asuja. Se asu, mitä on ensimmäiseksi ajateltu, ei välttämättä toimi todellisuudessa. Niistä on sitten aina vaikea sanoa, miltä ne näyttävät. Vaikka itse sovittelisi niitä toimistolla, ne saattavat silti näyttää mallin päällä erilaiselta – koska hän on eri persoona, kuin minä olen, Sierilä kertoo.

Onko kansikuvamallin meikkiä suunniteltu yhdessä etukäteen?

– Ilman muuta. Sanna laittaa yleensä vähän ideoita vaatteista, koska siitä lookistahan se lähtee kokonaan, että mitä olemme tekemässä. Tietysti minä vielä enemmän mietin kuvaa tytön kasvojen kautta, kuka siihen kuvataan, koska sillä tavalla siitä tulee paras mahdollinen lopputulos. Päälle ei liimata mitään, vaan käytetään hyväksi sitä, miltä malli näyttää jo luonnostaan, Kemppainen kuvailee.

– Kannessa on supertärkeää, että silmät näkyvät hyvin. Katse on se, millä se lukija kutsutaan sisään, Sierilä lisää.

– Ne ovat meidän avainsanat: pitää olla muodikas ja tuttavallinen, jopa kaverillinen, Merikallio määrittelee onnistuneen kuvan kriteereiksi.

Missä kuvaajan on oltava erityisen skarppina?

– Ehkä mallin ohjauksessa. Minulla on niin hyvä tiimi muuten, että kaikki muu hoituu. Tiedän, että täällä toimii valot ja meikki näyttää upealta, koska meillä on ammattitaitoinen meikkaaja. Se, mitä minä tuon tähän päivään, on mallin ohjaus, Merikallio sanoo.

Entä mitä AD katsoo ruudulta, kun kuvat on otettu? Veitola kysyy Tuomaalalta, mitä tämä on parhaillaan tekemässä.

– Juuri nyt katsomme rajausta. Meillä kansi on konseptoitu aika yksityiskohtaisesti ja kannessa on aina tietty rajaus joka kerta. Katson tässä, että se oikea rajaus toteutuu – ja että minulla on varaa myös siinä kannen suunnittelussa asemoida kuva kannen keskelle, jotta minulla jää teksteille oikeanlaiset tilat kanteen, Tuomaala kertoo.

MUOTITIETOINEN-uusinnat AVAlla tiistaisin klo 16.30

Inspiroidu lisää:

Teksti ja kuvat: AVA

Lue myös:

    Uusimmat