Jalkapallon Veikkausliigaa pelataan puolityhjille katsomoille. Tuttu fakta on vaivannut jo vuosien ajan, mutta kevään liigakierroksilla muoviset kuppituolit ovat kimmeltäneet tyhjyyttään entistäkin runsaammin, erityisesti suurissa kaupungeissa.
- Kokonaisuus on erittäin ikävä, huolestuneena olen seurannut näitä lukuja meillä kuin muuallakin, Tampere Unitedin markkinointipäällikkö Petri Olin toteaa.
Ratinassa on tultu rytinällä alas vuosikymmenen alun menestysvuosista niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. Yli 16 500 katsojaa vetävälle stadionille on viiteen otteluun löytänyt tiensä noin 2150 katsojaa per peli, lähes 800 vähemmän kuin viime kaudella.
- Suurin osa seuroista on jäljessä omaa asettamaansa tavoitetta. Se ei ole ilahduttava asia, mutta minkäänlaista paniikkia ei ole. Heinäkuu on meillä hyvä yleisökuukausi, liigan toimitusjohtaja Jan Walden rauhoittelee.
Taantuma pakottanut keskittymään oleelliseen
Waldenin mukaan taloustaantuma on vaikuttanut katsojamääriin, mutta vain välillisesti.
- Seurat ovat panostaneet yritysyhteistyösopimusten hankkimiseen, sillä sopimukset vastaavat noin 70 prosenttia seurojen tulonlähteistä, pääsylippu- ja ottelutapahtumatuotot hiukan yli 20 prosenttia. Kun usein sama osasto vastaa molemmista, kumpaan he laittavat aikansa? Walden selventää.
Liigaseuroilla ei ole pohjatonta kassaa. Edes rahakkaan TPS:n ei sallita ylittävän budjettiaan moninkertaisesti, kuten useissa Euroopan suurseuroissa tapahtuu.
Lajikulttuuri ei yksinkertaisesti salli konkurssia esimerkiksi Real Madridille, mutta Lahdessa sentin venyttäminen on arkipäivää.
- No eipä tässä muita itseni lisäksi ole, FC Lahden markkinointipäällikkö Jari Kantoluoto vastaa kysymykseen, millaista markkinointiryhmää hän vetää.
Lahtelaisseuran markkinointi oli kauden alla monipuolista, mutta seura on silti menettänyt katsojistaan viidenneksen.
- Tehtiin laajalle levinnyt kausijulkaisu, ulkomainoskampanja, avajaistapahtuma, ja mediakin on huomioinut. Tuntuu, etteivät ihmiset ole heränneet, että jalkapalloa pelataan jo, Kantoluoto jatkaa.
"Sedula" herätti Hakan kuolleista
Valkeakosken pelättiin näivettyvän täysin jalkapallokartalta, kun ravintoloitsija Seppo "Sedu" Koskinen lunasti Hakan itselleen. Tehtaan kentän "Sedula" alkoikin kukoistaa, ja Hakakin johtaa liigaa.
- Kun uskalletaan määrätietoisesti tehdä uudistuksia, kyllä sillä vaikutusta on. Meihin on kohdistunut positiivinen kierre, neljänneksen katsojalukujaan kohottaneen Hakan toimitusjohtaja Juha Lahtinen iloitsee.
Valkeakosken kokoisilla paikkakunnilla palloiluseura koetaan omemmaksi kuin Klubi Helsingissä. Pienet stadionit täyttyvät, mutta pikkuseuroista ei ole koko liigan pelastajaksi.
- On kaikkien etu ja velvoite, että katsojamäärät nousisivat isoimmissa kaupungeissa. Me emme voi olla se veturi, Lahtinen muistuttaa.
Walden toivoo seuroilta pidemmän aikavälin kehitystyötä katsojalukuihin.
- Jos seurojen juniorien viestintään, yhteisöllisyyttä kasvattaviin hankkeisiin riittäisi aikaa ja paukkuja, potentiaalia olisi yleisömäärien tuplaamiseen, Walden uskoo.
Tampereella ei haluta vielä tunnustaa katsojakatastrofia.
- Ennen kuin tehdään johtopäätöksiä, ettei jalkapallo tai urheilu ketään kiinnosta, odotan, miten taantuma näkyy syksyllä jääkiekon ja lento- sekä koripallon katsojaluvuissa, Olin sanoo.
Toivottavasti TamU:ssa ei odotella liian pitkään, milloin viimeinen katsoja sulkee Ratinan ovet.
Liigajoukkueiden kotiottelujen katsojakeskiarvot (suluissa muutos viime kauteen):
TPS: 5 ottelua, 3843 (-658)
HJK: 6 ottelua, 3445 (-1071)
Inter: 6 ottelua, 3067 (-1 365)
JJK: 5 ottelua, 3015 (+930, viime kaudella Ykkösessä)
Haka: 5 ottelua, 2230 (+513)
VPS: 4 ottelua, 2188 (-75)
TamU: 5 ottelua, 2148 (-776)
FC Lahti: 5 ottelua, 1989 (-542)
IFK Mariehamn: 5 ottelua, 1685 (+67)
Honka: 3 ottelua (Helsingissä Tapiolan kenttäremontin vuoksi), 1614 (-1 531)
KuPS: 3 ottelua, 1566 (-293)
RoPS: 3 ottelua, 1522 (-320)
MyPa: 5 ottelua, 1448 (-125)
Jaro: 3 ottelua, 1322 (-808, seura siirtyi vasta täksi kaudeksi tarkkaan kulunvalvontaan, jossa poissaolevia kausikorttilaisia ei huomioida)
63 ottelua, 147710 katsojaa, 2345 katsojaa/ottelu (kaudella 2008 2631 katsojaa/ottelu, laskua 286 katsojaa).
(MTV3-STT)