Mira Parkkalin paluumatka Amsterdamista Suomeen ei sujunut ilman ongelmia. Työvoimapula on vaikuttanut Schipholin lentokentän turvatarkastusjonoihin jo viikkoja.
Ennen Schipholin lentokentälle saapumista Parkkali seurueineen varmisti Finnairin asiakaspalvelusta, milloin kentälle kannattaa saapua ehtiäkseen lennolle. Asiakaspalvelusta ohjeistettiin saapumaan paikalle matkatavaroiden luovutuksen aukeamishetkellä, eli kaksi tuntia ennen koneen lähtöä.
Schipholin lentokentällä lähtöselvityksen asiakaspalvelija kertoi, että pitkien turvatarkastusjonojen takia he eivät luultavasti ehdi lennolleen.
– Meille sanottiin siellä baggage dropissa, että onnea vaan matkaan. Maanantaina samalta lennolta oli myöhästynyt 25 ihmistä, koska turvatarkastus on niin ruuhkainen.
Turvatarkastukseen jonottaessa Parkkali otti yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun kertoakseen tilanteen. Parkkali kysyi, voiko kone odottaa jonossa olevia. Asiakaspalvelusta kerrottiin tämän olevan mahdotonta ja kehotettiin ostamaan liput myöhemmin lähtevään koneeseen.
Kolmen tunnin turvatarkastukseen jonottamisen jälkeen seurue huomasi, että heidän alkuperäinen koneensa oli vielä portilla ja koneeseen nouseminen oli edelleen käynnissä. He eivät kuitenkaan enää päässeet lennolle, sillä heidän lippunsa oli jo mitätöity, vaikka uudet lentoliput eivät olleet vielä saapuneet sähköpostiin.
Finnair suosittelee matkustajia varautumaan ruuhkiin
Finnair pahoittelee asiakkaan kokemusta ja tunnistaa ruuhkien tuomat ongelmat. Tilanteen kerrotaan olevan huono Amsterdamin lisäksi myös Dublinissa, Lontoossa ja Tukholmassa. Ruuhkien syiksi Finnair kertoo lentomatkustamisen nopean käynnistymisen sekä matkustajamäärien moninkertaistumisen lyhyessä ajassa. Pandemiasta aiheutuneen globaalin työvoimapulan lisäksi monet lentoliikenteen toimijat ovat joutuneet irtisanomaan henkilöstöään.