Minne kaupan bonukset katosivat? Vastaus voi piillä pullokuiteissa

Suomalaisia on iät ajat kannustettu kierrättämään tyhjät pullot kauppojen pullonpalautuskoneisiin panttiporkkanalla. Pantin pulloista saakin, mutta kauppojen kanta-asiakasbonuksia ei.

Kun asiakas maksaa kassalla ostoksensa ja ojentaa pullonpalautuskuitin, vähentää kassa ensin kuitin määrän rahaa ostosten kokonaissummasta. Vasta tämän jälkeen hän antaa ostoksista bonuspisteet. Näin bonuksia kertyy vähemmän kuin jos ne annettaisiin myös pullokuitista.

Tilanne on sama kaikissa suurimmissa vähittäistavarakaupoissa K-ryhmässä, S-ryhmässä ja Suomen Lähikaupassa. Plussapisteitä, S-bonuksia tai ykkösbonuksia ei siis kannata odottaa, vaikka pulloja kantaisi kauppaan puolen vuoden edestä.

Kauppojen edustajien mukaan bonuksia ei anneta pullokuiteista, koska ne on annettu kertaalleen jo silloin, kun asiakas osti pullon ensimmäisen kerran.

– K-Plussa-pisteet lasketaan pullopantin osuudella vähennetystä laskun loppusummasta, sanoo K-Plus Oy:n toimitusjohtaja Niina Ryynänen.

Asiakas voi kiertää bonusansan kaikissa ketjuissa vaihtamalla pullokuitin ensin rahaksi ja suuntaamalla vasta sitten ostoksineen kassalle.

Esimerkiksi Suomen Lähikaupassa käytäntöä ei ole koskaan kyseenalaistettu, vaan samalla tavalla on toimittu markkinointipäällikkö Kari Luodon mukaan jo vuodesta 1994.

Lue myös:

    Uusimmat