Ministeriön mukaan potilaalle pitää myös saada tieto epäonnistuneesta takaisinsoittoyrityksestä ja siitä, jos toista yritystä ei tule.
Terveyskeskukseen virka-aikana jätettyyn takaisinsoittopyyntöön pitää saada vastaus samana päivänä, vaikka pyyntö tulisi virka-ajan lopulla.
Näin sanoo sosiaali- ja terveysministeriö (STM) tiistaina lähettämässään ohjeessa hyvinvointialueille hoitotakuun soveltamisesta. Yhteydenottoon vastaamisen sääntöjä ei ole muutettu, mutta STM:n ohje käsittelee niitäkin. Ohjeistus on pääpiirteittäin sama kuin STM:n jo vuonna 2023 antama.
Lain mukaan alueen pitää järjestää toimintansa niin, että potilas voi saada yhteyden terveyskeskukseen arkipäivisin virka-aikana saman päivän aikana. Lisäksi potilaan pitää saada yksilöllinen arvio hoitonsa tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön pakeille tai mihin tutkimuksiin hänen tulee päästä.
Viestiinkin vastattava päivässä
STM teroittaa hyvinvointialueille, että potilaan pitää saada arvio, vaikka hän ottaisi terveyskeskukseen yhteyttä juuri ennen virka-ajan päättymistä. Käytännössä siis potilaalle täytyy soittaa takaisin, jos käytössä on takaisinsoittopalvelu.
