Kahdessa edellisessä F1-osakilpailussa (Itävalta ja Saksa) hienosti pisteille ajanut Mika Salo ei ole kovin optimistinen Unkarin osakilpailun suhteen.
Pahimpana pelkona väijyy elokuinen Keski-Euroopan hellesää, mikä tekee Sauberin C19-auton jäähdytyksen vaikeaksi.
Kuinka uskot kalustonne sopivan Hungaroringin radalle?
- Tällä hetkellä ei ainakaan hirveän hyvältä näytä, sillä meillä on suuria ongelmia autojemme jäähdytyksen kanssa. Tämä on hitaampi rata millä olemme viime aikoina kilpailleet ja täällä on selvästi lämpimämpi sää, joten ei kovin hyvältä näytä, kertoi Salo.
Eikö Sauberin C19-auto ole kuitenkin yleensä toiminut hyvin radoilla jotka ovat tämän radan tapaan kiihdytys- ja jarrutusratoja. Lisäksi olet usein todennut, että autonne rungot toimivat yleensä hyvin lämpimällä säällä? Onko tuo jäähdytysongelma niin suuri, että sen ratkaisemiseksi ei ole paljon tehtävissä?
- Silloin kaikki on ok kun meidän ei tarvitse avata sivuponttooneissa olevia ylimääräisiä jäähdytysaukkoja. Silloin auto on hyvä ajettava. Mutta kun joudumme avaamaan kaikki ylimääräiset jäähdytysaukot, silloin kyllä jäähdytys paranee, mutta samalla pito häviää. Täällä on niin lämmin, että meidän on pakko avata kaikki mahdolliset aukot katteissa ja silloin olemme kyllä pulassa kun yli 30 prosenttia downforcesta katoaa autosta, jatkoi Salo.
- Kun muut autot pystyvät samanaikaisesti ajamaan ilman lisäaukkoja katteissa, niin silloin niillä on suuri etu meihin nähden.
Onko tämä lähinnä aika-ajoa häiritsevä ongelma?
- Aika-ajossa sillä ei ole niin väliä, sillä silloin ajetaan vain yksi nopea kierros kerrallaan, mutta kisa on kokonaan toinen juttu, kun täällä joutuu silloin ajamaan paljon myös muiden takana, jolloin jäähdytys muutenkin toimii vain osittaisella teholla. Silloin on paljon mahdollista etteivät meidän vehkeemme kestä maaliin asti, öljyn lämpöjen noustessa liian korkeiksi, lisäsi Salo vielä.
- Kivaa on kuitenkin se, että täällä on paljon suomalaisia ja olen varma, ettei kannustusta tule ainakaan puuttumaan ja jos se vaikka kompensoisi nuo meidän jäähdytysongelmamme, niin sehän olisi kiva juttu, naurahti Salo.
Salon mahdollinen Toytoa-sopimusasia jätettiin tällä erää käsittelemättä, sillä hänen mukaansa mikään ei ole muuttunut parin viimeisen viikon aikana. Mahdollisuudet Toyota-sopimukseen ovat edelleen 50 - 50 ja ainoa asia mikä lienee varma on se, että Peter Sauber haluaa tietää mitä Salo haluaa sopimusasioissaan tehdä ennen Belgian osakilpailua, kahden viikon kuluttua.
Erkki Mustakari