Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher on formula ykkösten maailmanmestari vuonna 2002. Schumacher varmisti mestaruutensa voittamalla Ranskan GP:n. Suomalainen McLaren-kuljettaja Kimi Räikkönen oli todella lähellä voittaa Ranskassa. Schumi pääsi kuitenkin neljä kierrosta ennen maalin johtoon Räikkösen tehtyä ajovirheen radalla olleen öljyn takia.
Schumacher voitti Ranskan GP:n 1,1 sekuntia ennen Räikköstä. Kolmanneksi ajoi David Coulthard. Juan Pablo Montoya oli neljäs, Ralf Schumacher viides ja Jenson Button kuudes. Mika Salo joutui keskeyttämään kilpailun.
Kisan jälkeen Schumacherin Ranskan GP:n voitto asetettiin hetkeksi kyseenalaiseksi, kun kisatuomaristo halusi tutkia, oliko Schumacherin Kimi Räikkösestä suorittama ohitus sääntöjenmukainen. Schumacher ohitti Räikkösen keltaisten lippujen alueella reilut neljä kierrosta ennen maalia, kun Kimi ajautui pois ajolinjalta radalla olleen öljyn takia. Keltaisten lippujen aikana ohittaminen on formulasäännöissä kiellettyä. McLaren-pomo Ron Dennis kritisoi kisan jälkeen julkisesti Schumin suorittamaan ohitusta, muttei kuitenkaan jättänyt virallista protestia. Ranskan GP:n tuomaristo päätti kuitenkin kutsua Schumacherin ja Räikkösen kuultavakseen ohitustapahtuman tiimoilta. Kuljettajia kuultuaan tuomaristo totesi ohituksen sääntöjenmukaiseksi.
Formulakaudesta on Ranskan GP:n jälkeen vielä kuusi kisaa ajamatta, mutta Schumacherin 62 pisteen johto MM-tilanteessa on jo nyt tavoittamaton. Hänellä on koossa 96 MM-pistettä, kun seuraavana olevalla Juan Pablo Montyoalla pisteitä on 34. Koska osakilpailun voitosta saa 10 pistettä, ei kukaan pysty häntä enää kuudessa kisassa saavuttamaan.
Räikkönen erittäin lähellä voittoa
Kimi Räikkönen oli todella lähellä voittaa Ranskan GP:n ja lykätä näin Schumacherin mestaruusjuhlia. Kisaa johtanut Räikkönen teki kuitenkin ajovirheen vain neljä kierrosta ennen maalia. Schumacher pääsi tässä yhteydessä nousemaan Räikkösen edelle eikä saksalaismestari enää johtopaikastaan luopunut.
Räikkösen kisa sujui hienosti alusta lähtien. Rubens Barrichellon Ferrari-auto jäi paikalleen lämmittelykierroksen lähdössä eikä brassikuski päässyt missään vaiheessa mukaan kisaan. Nelosruudusta startannut Kimi Räikkönen pystyi näin nostamaan sijoitustaan yhdellä pykälällä jo ennen lähtövalojen vaihtumista.
Kisaan paalupaikalta lähtenyt Juan Pablo Montoya onnistui pitämään kärkipaikkansa startissa. Michael Schumacher hiillosti kolumbialaiskuljettajaa kovasti, muttei löytänyt ohituspaikkaa. Räikkönen oli kahden kierroksen jälkeen vähällä nousta Michael Schumacherin edelle, kun Schumi ja Montoya kamppailivat keskenään kärkipaikasta. Saksalaiskuljettaja pystyi kuitenkin vaivoin pitämään Kimin takanaan.
Montoya tuli kärkipaikalta ensimmäiseen varikkopysähdykseensä 24 kierroksen jälkeen. Schumacher tuli omaan stoppiinsa 26 kierroksen jälkeen, jolloin Kimi Räikkönen siirtyi hetkeksi kisan johtoon. Schumacher pystyi nousemaan varikkopysähdysten yhteydessä Montoyan edelle kisan kärkeen. Kimi tuli oman varikkopysähdyksensä jälkeen takaisin radalle kolmospaikalle.
Michael Schumacher sai Ranskan GP:n ensimmäisen varikkopysähdyksensä seurauksena kisan tuomaristolta varikon läpiajorangaistuksen. Rangaistus aiheutui siitä, kun Schumacher ajoi varikolta radalle palatessaan hieman valkoisen sulkuviivan päältä. Schumi putosi rangaistuksensa seurauksena hetkellisesti kisan kolmannelle tilalle.
Kimi kärkeen varikkopysähdyksillä
Montoya tuli 43 kierroksen jälkeen toiseen varikkopysähdykseensä kärkipaikalta. Räikkönen nousi tässä yhteydessä kilpailun kärkeen. Schumacher tuli pysähdykseensä 48 kierroksen jälkeen.
Räikkösen oma pysähdys oli ohjelmassa 49. kierroksen jälkeen. Kimin stoppi onnistui hienosti ja hän palasi radalle täpärästi Schumacherin eteen. Schumi pysyi hetken aivan Kimin kannassa, mutta nuori suomalainen ajoi nopeasti karkuun saksalaistähdeltä. Schumi sai kuitenkin tilaisuutensa neljä kierrosta ennen maalia. Räikkönen ajautui lukkojarrutuksen seurauksena pois parhaalta ajolinjalta ja Schumacher pääsi kärkeen. Räikkönen ei enää saanut tilaisuutta yrittää ohitusta, joten Schumi pääsi ajamaan kisan voittoon.
Toyota-kuljettaja Mika Salon matka jäi Ranskan GP:ssä kesken 48 kierroksen jälkeen. Toyota-auton tekniikka petti jälleen kerran.
Mestaruus jo Schumin uran viides
Schumacherin tänä vuonna saavuttama maailmanmestaruus on hänelle kolmas peräkkäinen ja yhteensä uran viides. Näin Schumacher nousee viiden mestaruuden myötä kaikkien aikojen mestaruustilastossa jaetulle kärkisijalle yhdessä Argentiinan Juan Manuel Fangion kanssa. Aikaisemmat mestaruutensa Schumacher saavutti vuosina 1994, 1995, 2000 ja 2001.
Schumacher aloitti F1-uransa Belgian GP:ssä 1991 Jordan-autolla. Jo seuraavaan kisaan hän siirtyi Benetton-talliin. Schumacher saavutti uransa kaksi ensimmäistä mestaruutta Benettonilla vuosina 1994 ja 1995. Vuonna 1994 Schumi voitti mestaruuden vain pisteen erolla Damon Hilliin. Schumi aloitti kauden voittamalla neljä ensimmäistä osakilpailua. Etumatka kuitenkin hupeni, kun hän joutui kahden kisan ajokieltoon jätettyään Ison-Britannian GP:ssä huomioimatta hänelle näytetyn mustan lipun. Mestaruus varmistui kauden päätöskilpailussa Australian Adelaidessa, jossa Schumacher kolaroi tahallaan Hillin kanssa.
Vuoden 1995 maailmanmestaruus tuli ilman kyseenalaisia temppuja ja selvällä erolla. Schumi voitti kauden aikana yhdeksän osakilpailua ja löi Damon Hillin 33 pisteen erolla.
Kaudeksi 1996 Schumi siirtyi isolla rahalla ja suurin odotuksin italialaiseen Ferrari-talliin. Pesti Maranellossa ei kuitenkaan saanut niin ruusuista alkua kuin moni oli toivonut. Kaudella 1996 Schumi pystyi ajamaan kolme osakilpailuvoittoa, mutta jäi MM-pisteissä selvästi Williams-kaksikon Damon Hill - Jacques Villeneuve jalkoihin.
Vuonna 1997 Schumacher nosti Ferrarin jo mestaruustaistoon. Jerezin radalla ajettuun kauden viimeiseen osakilpailuun saksalaiskuljettaja lähti MM-pistejohdossa. Schumacher sortui kuitenkin valtavien paineiden alla virhearvioon yrittäessään varmistaa mestaruutensa kolaroimalla Villeneuven tahallaan ulos radalta. Villeneuve kuitenkin selvisi Schumin likaisesta tempusta ja ajoi mestariksi. Kansainvälinen autoliitto FIA rankaisi Schumacheria hylkäämällä hänet kokonaan kauden 1997 loppupisteistä.
Kaudella 1998 Schumacherin mestaruusjahti tyssäsi Mika Häkkiseen, joka etenkin loppukauden loistavilla ajosuorituksillaan osoitti olevansa selvästi saksalaisässää edellä. Seuraavana vuonna Schumin mestaruusjahti oli jo hyvässä vauhdissa, kunnes hän mursi jalkansa ulosajossa Silverstonen radalla. Jalkaansa parannellessaan Schumacher joutui jättämään kuusi osakilpailua väliin. Schumin pakkoloma oli suomalaisittain formulahistorian upeinta aikaa: Mika Salo tuurasi Schumia Ferrarilla ja Häkkinen ajoi uransa toiseen maailmanmestaruuteen.
Jalan kuntoutumisen jälkeen alkoi Schumin uskomaton menestysputki. Kaudella 2000 Häkkisen pystyi vielä antamaan Schumacherille MM-taistoissa kelpo vastuksen, kunnes McLaren-auton tekniikka petti ratkaisevasti Indianapolisin radalla. Näin Schumi pääsi kaasuttelemaan MM-pistetilanteessa lopullisesti karkuun. Saksalaisen vuonna 2000 ajama maailmanmestaruus oli ensimmäinen Ferrari-kuljettajan maailmanmestaruus 21 vuoteen.
Vuosi 2001 oli sitten jo Schumacherin suurta näytöstä. McLaren- ja Williams-kuljettajat pystyivät tarjoamaan hänelle yksittäisissä osakilpailuissa kelpo vastuksen, mutta kokonaisuutena Schumacherin ja Ferrarin suoritus oli murskaavan ylivoimainen. Schumi voitti kauden aikana yhdeksän osakilpailua ja keräsi MM-sarjan kaikkien aikojen yhden kauden piste-ennätyksen 123 pisteellään.
Kaudella 2002 Schumacherin suoritus lähestyi jo täydellistä. Hän varmisti mestaruutensa jo Ranskan GP:ssä heinäkuussa. Tämä on kaikkien aikojen aikaisimmassa vaiheessa varmistunut mestaruus. Mestaruuden varmistuttua kaudesta on vielä kuusi kisaa - eli 35 prosenttia - ajamatta.
Schumacher on viimeistään tämän kauden myötä noussut kärkeen lähes kaikissa formulatilastoissa. Mestaruuksia hänellä on nyt historian eniten, viisi, yhdessä Fangion kanssa. Osakilpailuvoittoja hänellä on historian eniten, 61 kappaletta. Schumi on myös koonnut kaikista kuljettajista eniten MM-pisteitä, 897. Palkintopallisijojen lukumäärässäkin (108) Schumi on jo noussut Alain Prostin edelle kärkeen.
Schumacherin ja Ferrarin luotettavuus on ollut todella uskomatonta. Schumi on ajanut nyt 16 osakilpailussa peräkkäin pisteille. Tämä on uusi F1-ennätys. Schumacher on tämän lisäksi ajanut 13 kertaa peräkkäin osakilpailussa kolmen parhaan joukkoon. Samaan ei ole pystynyt kukaan muu. Edellisen kerran Schumi keskeytti Saksan GP:ssä viime vuoden heinäkuussa. Schumacher on saavuttanut jo kahdeksan osakilpailuvoittoa tällä kaudella. Hän on näin kovaa vauhtia matkalla uuteen yhden kauden voittoennätykseen, sillä vanha ennätyslukema on Nigel Mansellin ja Schumacherin itsensä saavuttama yhdeksän.
Ranskan GP:n tulokset:
1. Michael Schumacher Ferrari 1:32.09,837
2. Kimi Räikkönen McLaren Mercedes + 1,105
3. David Coulthard McLaren Mercedes + 31,976
4. Juan Pablo Montoya Williams BMW + 40,676
5. Ralf Schumacher Williams BMW + 41,773
6. Jenson Button Renault + 1 kierros
7. Nick Heidfeld Sauber Petronas + 1 kierros
8. Mark Webber Minardi Asiatech + 1 kierros
9. Pedro de la Rosa Jaguar Cosworth + 2 kierrosta
10. Alex Yoong Minardi Asiatech + 4 kierrosta
11. Allan McNish Toyota + 7 kierrosta
Keskeyttäneet:
Eddie Irvine Jaguar Cosworth 52 kierrosta
Jarno Trulli Renault 49 kierrosta
Felipe Massa Sauber Petronas 48 kierrosta
Mika Salo Toyota 48 kierrosta
Jacques Villeneuve BAR Honda 35 kierrosta
Olivier Panis BAR Honda 29 kierrosta
Takuma Sato Jordan Honda 23 kierrosta
Rubens Barrichello Ferrari 0 kierrosta
Nopein kierros David Coulthard 1.15,045. Voittaja Michael Schumacherin keskinopeus 199,135 km/h.
Eniten henkilökohtaisia F1-mestaruuksia:
1. Juan Manuel Fangio 5
1. Michael Schumacher 5
3. Alain Prost 4
4. Jack Brabham 3
4. Jackie Stewart 3
4. Niki Lauda 3
4. Nelson Piquet 3
4. Ayrton Senna 3
...
9. Mika Häkkinen 2
14. Keke Rosberg 1
(MTV3)