Facebookin emoyhtiö Meta on kärsinyt tappion EU-tuomioistuimessa. Tuomioistuin linjasi Saksan kilpailuviranomaisen tapaan, että yhtiö on käyttänyt väärin hallitsevaa asemaansa sosiaalisessa mediassa.
Seurauksena voi olla, että Facebook joutuu pyytämään käyttäjiltä luvan suunnata heille mainoksia niiden tietojen perusteella, joita he ovat luovuttaneet esimerkiksi Facebookin, Instagramin tai Whatsappin käytön kautta. Tästä aiheutuisi merkittävä kompastuskivi Metan rahakkaalle mainosliiketoiminnalle.
Ratkaisusta kertoivat muun muassa Financial Times, Wall Street Journal ja New York Times.
Saksan kilpailuviranomainen Bundeskartellamt kertoo saaneensa tuomioistuimen tuen sille, että arvioidessaan kilpailusääntöjen noudattamista se voi ottaa huomioon myös tietosuoja-asetus GDPR:n noudattamisen. Saksalaisviranomainen linjasi vuonna 2019, että Metalla ei ole oikeutta yhdistää eri lähteistä kerättyjä tietoja ilman käyttäjien lupaa. Verkkojätti käytti tietoja mainosten kohdentamiseen.
