Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mercedes-Benz EQC lähtee 81 373 eurolla – tällainen on odotettu sähköautouutuus

Julkaistu 14.05.2019 07:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Mercedes julkisti uuden EQ-sähköautoperheen ensimmäisen jäsenen viime vuoden puolella. Pääsimme viimein tutustumaan uutuuteen lähemmin ja samalla maahantuoja julkaisi myös auton hinnat.

Hinta alkaen 81 373 €

Monien muiden isojen autonvalmistajien tavoin Mercedeksellä on meneillään aggressiivinen mallistonsa sähköistäminen. Kuluttajalle tämä tulee näyttäytymään kolmiportaisena mallistona. Sähköistyksen kevyin aste, niin sanotut kevythybridit, tullaan tunnistamaan lisänimestä EQ Boost. Pistokkeesta ladattavat hybridit puolestaan tottelevat nimeä EQ Power ja näiden mallinimestä löytyy myös e-kirjain. Täyssähköisten versioiden mallinimet ainakin alkuvaiheessa koostuvat yhdistelmästä EQ ja luokkaa kuvaava kirjain. Esimerkiksi nyt esiteltävä Mercedeksen ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto tunnetaan nimellä EQC.

Mercedes ei useiden kilpailijoiden tapaan ole lähtemässä sähköautoiluun tyhjältä pöydältä. Valmistajalla on kokemuksia sähköautoista varsin kattavasti kaupunkiauto smartin osalta sekä myös edellisen sukupolven tila-auto B-sarjasta. Tämän lisäksi Mercedeksellä on vuosien kokemus sähköisistä tavara-autoista.

EQC edustaa tähtikeulaistan sähköautojen uutta sukupolvea. Tulokas noudattaa tarkasti samaa kaavaa vuoden sisällä nähdyn kahden tärkeimmän kilpailijan kanssa. Keskikokoisen katumaasturin etu- ja taka-akselille on sijoitettu sähkömoottori ja ohjaamon alapuolelta löytyy akusto. Mercedeksen tapauksessa tehollinen kapasiteetti on 80 kWh, ja toimintamatkaksi yhdellä latauksella WLTP-syklin mukaisesti ilmoitetaan hieman yli 400 kilometriä.

Täysin uudesta mallista ei kuitenkaan voi puhua, sillä EQC perustuu perusrakenteensa osalta pitkälti Suomessakin (linkki) koottavan GLC:n kanssa samalle perusrakenteelle. Tämä näkyy pinnan alapuolisissa rakenteissa, mistä löytyvät paikat esimerkiksi poissaolollaan loistavalle vaihteistolle ja kardaaniakselille. Jos auto olisi suunniteltu puhtaalta pöydältä sähköautoksi, olisi nämä tilat todennäköisesti käytetty hieman tehokkaammin. Syyt olemassaolevan rakenteen hyödyntämiselle ovat kuitenkin varsin ilmeiset ja ymmärrettävät; täysin uuden rakenteen suunnittelu maksaa maltaita ja säästöt ovat varsin mittavat, kun auto voidaan koota samalla linjalla polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa. EQC:n tuotanto on alkanut Mercedes-Benzin Bremenin tehtaalla, missä valmistetaan myös GLC:mallia.

Galleria

Ulkonäölliset kysymykset ovat tunnetusti makuasioita, joskin sähköautojen kohdalla muotoiluun vaikuttaa korostuneesti myös aerodynaamisuus. EQC:n ulkomuodoissa korostuu pyöreys, mutta mittasuhteet ovat varsin lähellä GLC-mallisarjaa. Katumaasturiksi luokiteltavaksi autoksi EQC on itse asiassa yllättävän matala. Taka-akselilta löytyy ilmajousitus ja tasonsäätö, mutta täysilmajousitusta ei ole tarjolla.

Sisältä löytyy yhdistelmä GLC- ja A-sarjaa. Korkeahko, vaihteistorakenteiden ympärillä oleva, keskikonsoli on tuttu GLC:stä, kun taas näyttöjen ilmava sijoittelu kojelaudan päällä on tuttua pikku-Mersuista. Pienet tuovat sopivasti persoonallisuutta ilmeeseen ja kokonaisuus tarjoaa varsin modernin tunnelman. Takapenkillä on riittävät tilat aikuismatkustajille, ja myös tavaratilaa on tarjolla helposti käytettävässä muodossa kiittettävästi.

Sähköauton kohdalla latausmahdollisuudet ovat olennainen osa auton käyttöä. Hankinta- ja kustannustehokkuuden sekä latausvarmuuden vuoksi valmistaja käyttää kaikilla markkina-alueilla samaa rautaa laturissa, ja sen maksimitehoksi ilmoitetaan 7,4 kW. Tämän lisäksi EQC:n voi ladata myös CCS-pikalatauksella parhaimmillaan 110 kW:n teholla, jolloin varaustason nostaminen 10 prosentista 80 prosenttiin kestää noin 40 minuuttia.

EQC:tä voisi kuvailla hillityksi ja turvalliseksi pelinavaukseksi Mercedeksen uuden sukupolven sähköautomallistolle. Se on tehty kilpailijoiden kanssa saman muotin mukaisesti, mikä nostaa entisestään imagon merkitystä teknisten eroavaisuuksien jäädessä verrattain pieniksi. Toki myös hinnalla on merkitys, ja sillä osa-alueella Mercedes pistää kapuloita kilpailijoiden rattaisiin.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta:

Škodan sähkömarssi on alkanut – tässä on merkin ensimmäinen täyssähköautoEnsi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinenVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavastiUnohtuiko hyvä maku? Katso kuvat ja päätä itseEnsituntuma: Mercedes-Benz X-sarja – uuden alueen valtaajaKäytännöllisyyttä vai lifestyleä? Mercedes lupaa molempia uudessa X-sarjassa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa