Malesian Grand Prix hakee paikkaansa formula ykkösten kilpailukalenterissa. Nyt ajettava kilpailu on järjestyksessään kolmas ja jokainen kerta kilpailu on ajettu kalenterin eri paikassa. Vuonna 1999 Malesian kilpailu oli kauden toiseksi viimeinen ja viime vuonna se päätti sarjan. Nyt kaasutellaan jo kauden alussa, heti Australian jälkeen. Malesian rata-alue kuuluu kiistatta parhaiden joukkoon. Rahaa ei ole säästelty, kun tätä maan ylpeyttä ollaan rakennettu. Yksistään vessarakennusten budjetilla saisi Suomeen melkoisen moottoriradan
Myös varsinainen kilpa-rata on monen kuljettajan mieleen. Leveys vaihtelee, on pitkiä suoria ja taitoa vaativia nopeita ja hitaita mutkia. Tasapainon löytäminen ei ole helppoa, sillä välillä mennään kaasu pohjassa pitkiä matkoja ja toisaalta syheröistä tulisi myös päästä eteenpäin parhaalla mahdollisella tavalla.
Australian kilpailussa kaksi tallia ajoi pisteitä molemmilla autoillaan: Ferrari ja Sauber. Ferrarin tulos oli odotettu, eikä yllättänyt ketään, mutta kuka voi rehellisesti sanoa arvanneensa etukäteen Sauberin loistavan tuloksen?
Vielä viimeisellä viikolla kahden kärkitallin tekniset ongelmat olivat puheenaiheena, mutta Melbournessa ainoastaan Rubens Barrichellon moottorin hajoaminen harjoituksissa muistutti näistä puheista.
Mika Häkkisen kilpailu jäi kesken teknisen vian aiheuttaman ulosajon takia. Monella kävi varmasti mielessä takavuosien Adelaiden tapahtumat, jotka olivat päättää Mikan uran. Vastaavanlaisesta tilanteesta selvittiin nyt henkisin vaurioin, kiitos nykyisten juuri Adelaiden jälkeisten turvallisuusmääräysten.
Voimasuhteet tiimien välillä tuntuvat olevan ennallaan. Kaksi suurta, Ferrari ja McLaren, hallitsevat formula ykkösten MM-sarjaa. Haastajia on kuitenkin tulossa. Hondan moottoreita käyttävät Jordan ja BAR osoittivat lupaavia merkkejä Australiassa. Frentzen, Trulli, Villeneuve ja Panis voivat yltää tällä kaudella monestikin palkintokorokkeelle, eikä voittokaan ole täysin mahdoton ajatus.
Rengataistelu meni vielä täysin Bridgestonelle, vaikka Ralf Schumacher ajoikin vertailukelpoisia aikoja Michelinin nopeimpana kuljettajana.
Ensikertalaisen osastossa Kimi Räikkönen oli mies paikallaan ja lunasti paikkansa autourheilun kuninkuusluokan pienessä mutta kovassa joukossa. Juan Pablo Montoyalla oli yritystä hiukan liikaakin, mutta kauden edetessä kolumbialainen saattaa haastaa tallikaverinsa, ei kuitenkaan vielä Malesiassa.
Ketkä sitten juhlivat Malesiassa? Yksi kuljettaja on ollut ylitse muiden radan lyhyessä historiassa. Michael Schumacher on ajanut kaksi paalupaikkaa ja olisi kahden voiton mies, ellei olisi lahjoittanut voittoa tallikaverilleen Eddie Irvinelle vuonna -99.
Schumacher lähtee tälläkin kertaa Malesian kilpailuun selvänä ennakkosuosikkina. Viime kausi alkoi hallitsevalta maailmanmestarilta kolmella voitolla, joten puolustettavaa riittää. Ferrari ja Schumi ovat tällä hetkellä todella kovassa iskussa. Viime kauden Monzan kilpailusta lähtien paalupaikalla ja palkintokorokkeen korkeimmalla jakkaralla on ollut juuri tämä yhdistelmä. Viisi viimeistä kisaa paalulta voittoon! Ei siinä paljon ole selittämistä.
Malesiassa vallitsevat äärimmäisen kuumat ja kosteat olosuhteet, jotka laittavat sekä kuljettajat että autot todella kovan haasteen eteen. Vaikka Melbournessa ei nähty kovinkaan monta moottoriongelmaa, niin Sepangissa niitä saatetaan viikonlopun aikana nähdä paljonkin. Kuljettajien nestetasapainosta täytyy huolehtia erityisen huolellisesti, sillä Malesian kuumuus syö mehut pois miehestä alta aikayksikön. Hyvänä esimerkkinä on kahden vuoden -99 kisan jälkeen Mika Häkkisen tilanne. Suomalainen ei jaksanut seistä palkintokorokkeella vajavaisen nestetankkauksen takia. Kimi Räikkösen fysioterapeutti kertoi Australian olleen vasta lämmittely Malesiaan verrattuna.
Sepangin radalla yksi ratkaisun paikka on ensimmäinen mutkayhdistelmä. Viime vuonna siinä nähtiin muutaman auton joukkokolari ja toissa vuonna taas David Coulthardin hieno ohitus.
Malesian Grand Prix tarjoaa varmasti loistavaa autourheiluviihdettä ensi viikonloppuna. Schumi vai Mika vai joku muu?
Teksti: Tomi Tuominen