Neuvoston lausunnot ovat suosituksia. Elokuussa annettiin myös kaksi vapauttavaa lausuntoa.
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi huomautusta hyvän tavan vastaisesta mainonnasta. Huomautuksen saivat mediayhtiö MTV ja Calvin Klein -brändi.
MTV sai huomautuksen Yökylässä, Maria Veitola -ohjelman televisiomainoksesta, jossa itsemurhasta kertomista käytettiin markkinoinnin tehokeinona.
Mainos kesti 15 sekuntia ja siinä näytettiin ote ohjelmasta. Ohjelman mainoksessa käytetyssä kohdassa henkilö kertoo siskonsa itsemurhasta toimittajalle.
Neuvoston mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi vastoinkäymisiä tai kärsimystä.
Calvin Klein -brändi sai huomautuksen, sillä sen verkkosivuston markkinointi oli neuvoston mukaan naista syrjivää. Calvin Kleinin etusivulla olleissa kuvissa esitettiin mies ja nainen eri tavoilla.
Ylävartalo paljaana kuvattu mies oli pukeutunut farkkuihin ja neuvoston lausunnon mukaan hänet esitettiin voimaantuneena ja aktiivisena. Sivun toisessa laidassa kuvatun alastoman naisen vartaloa peitti osittain iso kauluspaita, josta hän piti kiinni. Nainen esitettiin katseen kohteena.
Neuvoston mukaan naisen kuvaan sisältyi eroottinen viesti, joka on mainonnan syrjimättömyysperiaatteen vastainen. Mainoksen esitystavan saattoi myös katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja.
