Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautukset MTV:lle ja Calvin Kleinille

Neuvoston lausunnot ovat suosituksia. Elokuussa annettiin myös kaksi vapauttavaa lausuntoa.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi huomautusta hyvän tavan vastaisesta mainonnasta. Huomautuksen saivat mediayhtiö MTV ja Calvin Klein -brändi.

MTV sai huomautuksen Yökylässä, Maria Veitola -ohjelman televisiomainoksesta, jossa itsemurhasta kertomista käytettiin markkinoinnin tehokeinona. 

Mainos kesti 15 sekuntia ja siinä näytettiin ote ohjelmasta. Ohjelman mainoksessa käytetyssä kohdassa henkilö kertoo siskonsa itsemurhasta toimittajalle.

Neuvoston mukaan markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi vastoinkäymisiä tai kärsimystä.

Calvin Klein -brändi sai huomautuksen, sillä sen verkkosivuston markkinointi oli neuvoston mukaan naista syrjivää. Calvin Kleinin etusivulla olleissa kuvissa esitettiin mies ja nainen eri tavoilla. 

Ylävartalo paljaana kuvattu mies oli pukeutunut farkkuihin ja neuvoston lausunnon mukaan hänet esitettiin voimaantuneena ja aktiivisena. Sivun toisessa laidassa kuvatun alastoman naisen vartaloa peitti osittain iso kauluspaita, josta hän piti kiinni. Nainen esitettiin katseen kohteena.

Neuvoston mukaan naisen kuvaan sisältyi eroottinen viesti, joka on mainonnan syrjimättömyysperiaatteen vastainen. Mainoksen esitystavan saattoi myös katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja.

Neuvoston huomautukset ovat suosituksia. Lausunnot eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

Kaksi vapauttavaa lausuntoa

Neuvosto antoi elokuussa myös kaksi vapauttavaa lausuntoa.

Rengasliike Kumisetä sai vapauttavan lausunnon lehtimainoksestaan, jossa käytettiin ilmaisua "Ei aukea ranteet, saat kylän parhaat vanteet". Neuvoston mukaan mainos ei ollut hyvän tavan vastainen, kun huomioitiin mainoksen kokonaisvaikutelma ja media, jossa sitä käytettiin. 

Lausunnonpyytäjän mukaan teksti viittasi itsetuhoisuuteen. Paikallislehdessä julkaistun mainoksen ilmaisu on neuvoston mukaan vertauskuvallinen eikä sitä yleisessä kielenkäytössä tulkita sananmukaisesti.

Shell sai vapauttavan lausunnon televisiomainoksesta, jossa lausunnonpyytäjän mukaan oli lapselle pelottavaa kuvamateriaalia. Mainoksessa esiintyi lyhyen aikaa autoa takaa-ajava tumma animaatiohahmo. 

Neuvoston mukaan Shellin bensiinimainos ei ollut hyvän tavan vastainen, sillä mainos ei ollut erityisesti lasta puhutteleva. Siinä näytetyt tapahtumat sijoittuivat päiväsaikaan ja sen puheääni oli asiallinen.

Lue myös:

    Uusimmat