Lyyra haastaa sosiaaliset verkostot netissä

Suomalainen Lyyra on opiskelijoille tarkoitettu nettiyhteisö.

Mediatutkija Sam Inkisen mukaan nettiyhteisöt ovat oman aikamme heimokäyttäytymistä.

- Se on yksi tällainen informaatioajan, mediayhteiskunnan- ja digimediakulttuurin piirre ja merkki. Tänä päivänä heimoutuminen tapahtuu näinkin vaivattomasti ja suorastaan muoti-ilmiön mukaisesti tietoverkoissa ja erilaisilla elektronisilla foorumeilla.

Suomalainen Lyyra haastaa muun muassa Facebookin. Suomen Lyyra Oy:n toimitusjohtaja Marjo Berglundin mukaan Lyyrassa on samoja perusominaisuuksia kuin Facebookissa. Lyyra kytkeytyy kuitenkin enemmän opiskelijan reaalimaailmaan.

- Voitaisiin sanoa, että 1960-luvulla aloitettu opiskelijakortti on siirretty 2000-luvulle, Berglund toteaa.

Opiskelijayhteisöt ovat olleet hyvin vahva primus motor, eli käynnistäjä ja mielipidevaikuttaja, erilaisissa sosiaalisen median sovelluksissa. Lyyra ja Facebook ovat Sam Inkisen mukaan hyviä esimerkkejä siitä, mitä opiskelija-aktiivisuus edustaa.

Lyyran tavoite on saada muutamassa vuodessa noin 300 000 jäsentä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat