Suurin mielenkiinto Suomen MM-rallin alla kohdistuu siihen, pystyykö Sebastien Loeb jatkamaan tyrmäävää voittokulkuaan ja lyömään suomalaiset Jyväskylän seudun vauhdikkaissa soraränneissä. Ranskalainen Citroen-kuski on voittanut tällä kaudella jo ennätykselliset kuusi rallia peräkkäin.
- Olen monesti ihmetellyt sitä, että miten suomalaiset pystyvät ajamaan täällä niin kovaa. Olen kuitenkin vuosi vuodelta oppinut tuntemaan erikoiskokeet paremmin, ylivoimaisesti MM-sarjaa johtava Loeb sanoo.
Loeb on sijoittunut WRC-autolla Suomessa kymmenenneksi (2002) ja viidenneksi (2003). Viime vuonna hän kaasutteli neljänneksi.
Ranskalainen on aiemmin kertonut, että viime vuonna hänellä ei ollut käytettävissään voittaja-autoa. Kuluvalla kaudella tullut Uuden-Seelannin rallin voitto kielii kuitenkin Loebin ja Citroenin parantuneesta vauhdista nopeilla sorateillä.
- Auton ominaisuudet ovat kehittyneet, joten uskon mahdollisuuksiini myös Suomessa, Loeb pohtii.
Grönholm puhuu voittoa Loebille
Viime vuonna Jyväskylässä voittoa juhlinut Peugeot'n suomalaiskuski Marcus Grönholm totesi jo kesäkuussa Turkin rallissa, että muut kuljettajat ajavat myös Suomessa vain sijoista Loebin takana. Edellä mainittu kommentti tuli autoonsa turhautuneen miehen suusta, mutta se kertoo kuitenkin paljon Loebin ja Citroenin ylivoimasta kuluvalla kaudella.
- Loeb, Citroen ja Michelinin renkaat ovat luultavasti lyömätön yhdistelmä myös Suomessa, neljä kertaa voittoon Jyväskylässä ajanut Grönholm tilitti alkukesästä.
Vaikka Grönholm on ottanutkin sanojaan hieman takaisin, pitää hän yhä Loebiä selkeänä voittajasuosikkina. Kaksinkertaisen maailmanmestarin lausunnot voi tietysti kuitata psyykkauksena, mutta tosiasia on se, että Grönholm ei ole pystynyt voittamaan yhtään rallia tällä kaudella. Peugeot'n nykyisen 307-automalliin hän on pystynyt ajamaan voittoon vain kerran, ja se tapahtui juuri viime vuonna Suomessa.
Frequelin korostaa malttia
Citroen ja Peugeot vetäytyvät MM-sarjasta kuluvan kauden jälkeen. Näyttämöltä poistuminen voittajana on luonnollisesti molempien ranskalaistallien tavoitteena.
Peugeot on MM-pisteissä vain kuusi pistettä sarjaa johtavaa Citroeniä perässä, vaikka Grönholm ja tallin toinen kuljettaja, virolainen Markko Märtin eivät ole voittoihin kuluvalla kaudella yltäneetkään.
- Suomen MM-ralli on legenda, jonka kaikki haluavat voittaa. Se on kuitenkin vain yksi ralli 16 osakilpailun sarjassa. Saadaksemme pisteitä molempien autojemme pitää tulla maaliin, Citroenin tallipäällikkö Guy Frequelin muistuttaa vauhdikkaiden erikoiskokeiden petollisuudesta.
Loeb haluaa tallipäällikkönsä toppuuttelusta huolimatta voittaa juuri Suomessa. Helpon näköisesti ja lähes virheettömästi rallipoluilla tällä kaudella edennyt mestari aikoo kuitenkin säilyttää rauhallisen tyylinsä myös Suomessa.
- Haluan ehdottomasti voittaa Suomessa, koska niin harva ulkomaalainen on siihen pystynyt. En aio kuitenkaan ottaa älyttömiä riskejä, koska se ei kuulu tyyliini. Tapoihini ei kuulu ajaa viitosvaihteen mutkaan kuutosella ja toivoa, että kyllä se siitä, Loeb tuumii.
Jyväskylän Suurajojen/Suomen MM-rallin voittajat:
1951 Arvo Karlsson/Vilho Mattila Vilho, Austin Atlantic 1952 Eino Elo/Kai Nuortila, Peugeot 203 1953 Vilho Hietanen/Olof Hixen, Allard 1954 Osmo Kalpala/Eino Kalpala Eino, Dyna Panhard 1955 Elo/Nuortila, Peugeot 403 1956 Kalpala/Kalpala, DKW Donau 1957 Erik Carlsson/Mario Pavoni Ruotsi, Saab 93 1958 Kalpala/Kalpala, Alfa Romeo 1959 Gunnar Callbo/Väinö Nurmimaa, Volvo PV 544 1960 Carl Otto Bremer/Juhani Lampi, Saab 96 1961 Rauno Aaltonen/Väinö Nurmimaa, Mercedes-Benz 1962 Pauli Toivonen/Jaakko Kallio, Citroen DS 19 1963 Simo Lampinen/Jyrki Ahava, Saab 96 Sport 1964 Lampinen/Ahava, Saab 96 Sport 1965 Timo Mäkinen/Pekka Keskitalo, BMC Cooper S 1966 Mäkinen/Keskitalo, Morris Cooper 1967 Mäkinen/Keskitalo, BMC Cooper S 1968 Hannu Mikkola/Anssi Järvi, Ford Escort TC 1969 Mikkola/Järvi, Ford Escort TC 1970 Mikkola/Gunnar Palm Ruotsi, Ford Escort TC 1971 Stig Blomqvist/Arne Hertz, Ruotsi, Saab 96 V4 1972 Simo Lampinen/Klaus Sohlberg, Saab 96 V4 1973 Mäkinen/Henry Liddon Britannia, Ford Escort RS 1974 Mikkola/John Davenport Britannia, Ford Escort RS 1975 Mikkola/Atso Aho, Toyota Levin 1976 Markku Alen/Ikka Kivimäki, Fiat 131 Mirafiori 1977 Kyösti Hämäläinen/Martti Tiukkanen, Ford Escort RS 1978 Alen/Kivimäki, Fiat 131 Abarth 1979 Alen/Kivimäki, Fiat 131 Mirafiori 1980 Alen/Kivimäki, Fiat 131 Mirafiori 1981 Ari Vatanen Ari/David Richards Britannia, Ford Escort RS 1982 Mikkola/Hertz, Audi Quattro 1983 Mikkola/Hertz, Audi Quattro 1984 Vatanen/Terry Harryman Britannia, Peugeot 205 1985 Timo Salonen/Seppo Harjanne, Peugeot 205 Turbo 1986 Salonen/Harjanne, Peugeot 205 Turbo 1987 Alen/Kivimäki, Lancia Delta 1988 Alen/Kivimäki, Lancia Delta 1989 Mikael Ericsson/Claes Billstam Ruotsi, Mitsubishi Galant 1990 Sainz Carlos/Luis Moya Espanja, Toyota Celica 1991 Juha Kankkunen/Juha Piironen, Lancia Delta HF Integrale 1992 Didier Auriol/Bernard Occelli Ranska, Lancia Delta HF Integrale. 1993 Kankkunen/Denis Giraudet Ranska, Toyota Celica Turbo 4WD 1994 Tommi Mäkinen/Harjanne, Ford Escort RS Cosworth 1995 Tommi Mäkinen/Harjanne, Mitsubishi Lancer Evolution 1996 Tommi Mäkinen/Harjanne, Mitsubishi Lancer Evolution 1997 Tommi Mäkinen/Harjanne, Mitsubishi Lancer Evolution 1998 Tommi Mäkinen/Risto Mannisenmäki, Mitsubishi Lancer Evolution 1999 Juha Kankkunen/Juha Repo, Subaru Impreza WRC 99 2000 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen, Peugeot 206 WRC 2001 Grönholm/Rautiainen, Peugeot 206 WRC 2002 Grönholm/Rautiainen, Peugeot 206 WRC 2003 Markko Märtin Viro/Michael Park Britannia, Ford Focus WRC 03 2004 Grönholm/Rautiainen, Peugeot 307 WRC
(MTV3-STT)
Lue myös: