Lento peruttu? Näin lentoyhtiöt korvaavat

Yli 200 Finnairin ja Blue1:n lentoa perutaan tänään matkustamohenkilökunnan lakon takia. Molemmat yhtiöt yrittävät ensisijaisesti reitittää asiakkaan matkan uudelleen tai saada matkustajan toisen lentoyhtiön koneeseen samalle reitille.

Mikäli uudelleenreitittäminen ei onnistu, matkustaja voi joko siirtää matkustusajankohtaa tai saada rahansa takaisin käyttämättä jääneestä lipusta.

- Jos lento on peruttu lakon vuoksi niin matkaa voi siirtää maaliskuun loppuun asti samalle reitille. Finnairin nettisivujen kautta asiakas voi hakea myös takaisinmaksua, kertoo Finnairin tiedottaja Päivi Huuhtanen.

Blue1:lla peruutukset koskevat Finnairia pienempää osaa lennoista. Eilen yhtiö pääsi lentämään 76 prosenttia kaikista suunnitelluista lennoistaan.

- Hirveän isosta määrästä rannalle jääneitä ei ole kyse, mutta jos lento on peruttu niin lipun voi siirtää helmikuun puoleen väliin saakka. Rahat on myös mahdollista saada takaisin, sanoo Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides.

Majoitus- ja ateriakustannukset korvataan ulkomailla

Samat lippuehdot koskevat myös lentoyhtiön ulkopuolisesta internetkaupasta tai matkatoimistosta lippunsa ostaneita. Heitä kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti lipun ostopaikkaan.

Mikäli matkustajalle koituu lisäkustannuksia ulkomailla peruuntuneen lennon vuoksi, korvaavat lentoyhtiöt majoituksen ja ateriat. Finnairin mukaan lentoyhtiö käsittelee korvaushakemukset tapauskohtaisesti; yleensä matkustaja saa korvauksen kuitteja vastaan palattuaan kotimaahansa, mutta joissain tapauksissa korvaukset voidaan maksaa jo asiakkaan ollessa vielä ulkomailla.

Katso Mari Haaviston juttu

Lue myös:

    Uusimmat