Lehtimyyjän härskit keinot: "Onneksi olkoon matkalahjakortista!"

Kesälomamatka ehti jo siintää nuoren naisen mielessä, kun puhelinmyyjä maalaili kuvia voitetusta lahjakortista.

Moni on joutunut pettymään, kun lehtimyyjän lupailema maksuton tilausjakso ei ollutkaan ilmainen tai kun edullisen hinnan saamiseksi on täytynyt sitoutua tuotteen kestotilaajaksi. MTV3 Uutisiin otti yhteyttä nainen, joka koki tulleensa suoranaisesti huijatuksi lehtimyynnin varjolla.

Puhelun aluksi naista oli onniteltu.

- Nyt soitan erikoisella asialla! Olet osallistunut matkamessuilla matkalahjakortin arvontaan ja juuri sinua on onnistanut, puhelinmyyjä oli aloittanut.

Epäuskoisena nainen oli kysellyt asiasta tarkemmin. Puhelinmyyjä oli kuitenkin vakuutellut, että onni on potkaissut juuri häntä.

- Oletko jo miettinyt mihin lahjakortilla matkustat? Itse lähtisin Kreikkaan tai kaupunkilomalle, puhelinmyyjä oli sanonut.

Puhelu jatkui useiden minuuttien ajan, kunnes matkaunelmat tyssäsivät kertaheitolla.

- Nyt täytyy kertoa, että olet niiden onnellisten joukossa, jotka ovat vielä lahjakortin arvonnassa jäljellä. Vielä et ole siis voittanut, mutta olet onnekas, sillä sinulla on mahdollisuus hankkia lehti tarjoushintaan, puhelinmyyjä oli jatkanut normaalia tarjouspuhetta.

- Kun en ollut kiinnostunut hänen tarjoamastaan lehdestä, myyjä lopetti puhelun. Minulle tuli harvinaisen tyhmä ja huijattu olo. Sekin jäi epäselväksi, olenko jossain arvonnassa, vaikka en lehteä huolinut, nainen kertoo.

"Kannattaa tehdä valitus"

Kuluttajavirastolla on selkeä kanta sellaiseen puhelinmyyntiin, jossa asiakkaalle jää huijattu olo.

- On se selkeästi väärin. Perussääntö on se, että heti puhelun alussa täytyy käydä selväksi, mistä on kyse. Puhelinmyyjä ei voi aloittaa puhelua lahjalupauksilla, jos asiakas joutuu sitoutumaan johonkin. Olemme tehneet jo monta vuotta yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta puhelinmyynnissä noudatettaisiin sääntöjä, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Väänänen myöntää, että kyseessä on hankala ala, josta tehdään ilmoituksia vaihtelevasti, mutta säännöllisesti. Alalla on paljon yrittäjiä, jotka pelaavat yhteisten sääntöjen mukaisesti. Moni puhelinmyyjä tekee kuitenkin työtä provisiopalkalla, joten houkutus myynnin kasvattamiseen, vaikka hieman kyseenalaisin keinoin, on suuri.

Sääntöjen noudattaminen on kuitenkin koko alan etu. Sekä puhelinmyynnin että esimerkiksi lehden kustantajan imago kärsii asiakkaiden silmissä, jos uusia tilaajia yritetään hankkia kyseenalaisin keinoin.

- Jos asiakas kokee, että häntä on johdettu harhaan tai suorastaan huijattu puhelimessa, kannattaa ottaa yhteys suoraan esimerkiksi lehden kustantajaan. Heille voi valittaa, sillä vastuu on myös kustantajalla. Parasta olisi, jos saisi ylös puhelinmyyjän nimen, Väänänen sanoo.

Ilmoituksen epäasiallisesta myynnistä voi tehdä myös Kuluttajavirastolle. Palautelomake löytyy Kuluttajaviraston nettisivuilta.

Lue myös:

    Uusimmat