Lavastetaan asunto myyntikuntoon

Vanhan asunnon myynnin nopeuttamiseksi on suuressa maailmassa jo kauan sitten kehitetty niin sanottu asunnon lavastamispalvelu, "Home Staging". Suomeen ajatus on rantautunut vasta hiljattain.

Tällä asuntokaupan tai -vuokrauksen kaikkia osapuolia - myyjää, ostajaa ja välittäjää - palvelevalla toiminnalla tarkoitetaan sitä, että asiaan erikoistunut ammattihenkilö käy tutkimassa myytävän kohteen ja miettii sitten kokemuksensa ja osaamisensa perusteella keinot tuoda sen olennaiset, hyvät puolet esiin mahdollisimman selkeästi. Keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa sisustuksen järjestely ja mahdollisesti uusiminen siten, että asunto esiintyy mahdollisimman hyvin edukseen.

"Tämä ei suinkaan ole asunnon meikkaamista ja koristamista, vaan siinä pyritään nimenomaan tuomaan esille asunnon hyötynäkökohdat," huomauttaa Camilla Sillman Suunnittelutiimi Estraadi Oy:stä.

"Siinä yritetään saada kodin toimintaympäristö sellaiseksi, että se puhuttelisi kohderyhmää mahdollisimman luontevasti. Kun asiakas on laittamassa asuntoaan myyntiin, hän ottaa ensin meihin yhteyttä. Käymme katsomassa kohteen, keskustelemme myyjän kanssa ja laadimme käynnin tuloksena kirjallisen ehdotuksen toimenpiteistä. Raportin saatuaan asiakas voi sitten joko suorittaa haluamansa toimenpiteet itse tai ostaa myös korjauspalvelun meiltä."

Hyvän asumisen tarkastaja tutki Sillmanin kanssa myyntiin tulevaa helsinkiläisasuntoa kantakaupungin kerrostalossa. Asuntokaupan ratkaisee tunnetusti usein ensimmäinen mielikuva, jonka mahdollinen ostaja saa asuntoon astuessaan: voisinko viihtyä täällä? Se on myös Sillmanin lähtökohta:

"Värimaailma ja sisustus antavat ehkä hiukan kalseahkon vaikutelman," hän arvioi. "Tekstiileillä ja eri väreillä saataisiin lisää lämmön tuntua. Missään tapauksessa emme ehdota pintaremonttia, sillä siihen ei ole syytä."

Avaruuden tuntua saatiin eniten lisää makuuhuoneeseen. Tämä tapahtui vaihtamalla tekstiilejä: sininen helmalakana pois ja nykyiset, raskaahkot ikkunaverhot uusiksi. Avaruus on täällä erityisen tärkeää, koska huone toimii myös työtilana.

"Housuprässi on pantava esittelyn ajaksi piiloon, niin tärkeä kuin se mieshenkilölle onkin."

Keittiössä tehtiin muutoksia vähemmän. Säädettävän kokoinen ruokapöytä työnnettiin pienempään asentoonsa: ostajan kannalta on tärkeintä tilan hahmottaminen ja näin tulee selvemmin esille se, että kaksi ihmistä voi ruokailla tässä tilassa hyvin ja keittiö tuntuu silti avaralta.

Olohuoneessa merkittävin muutos oli sohvan siirtäminen keskeltä lattiaa seinää vasten, koska poikittain oleva sohva rikkoo Sillmanin mukaan ihmisten yleisen käsityksen eheästä tilasta. Myös asunnossa liikkuminen muuttuu helpommaksi.

Sillman muistuttaa, että itse kukin sokeutuu ajan mittaan tiettyjen asioiden suhteen omassa asunnossaan. Näytössä onkin hyvin tärkeää se, että henkilökohtaiset pikkuesineet ja -asiat poistetaan näkyvistä: muuten ostajan huomio saattaa siirtyä tahattomasti tirkistelyyn varsinaisen asunnon tutkimisen asemesta.

Samaa asiaa painottaa myös Teija Numminen Kiinteistömaailma Kruununhaasta: "Tällaisessa "Home Staging" -palvelussa asunnoista tehdään usein persoonattomia aivan tarkoituksella. On huomattava, että lavastaminen palvelee myös ostajaa, jonka on helpompi kuvitella itsensä tällaiseen asuntoon."

Numminen kertoo palvelun tarpeen tulevan esiin pääasiassa kahdessa tapauksessa:

"Ensinnäkin sitä saatetaan haluta silloin, kun kohteen myyntiaika tuntuu pidentyvän. Toinen tyypillinen tapaus on asunto, jonka neliöhinta halutaan nostaa huipputasolleen."

Lavastuksen suunnittelu maksaa 500-700 euroa asunnon koosta riippuen. Tarkastettavan asunnon lavastaminen maksoi noin 1000 euroa, josta suunnittelun osuus oli 500 euroa.

(JKA 15.1.2006)

Lue myös:

    Uusimmat