Jari-Matti Latvala ajoi viime viikonloppuna ensimmäisen rallinsa uudessa tallissaan. Latvala keskeytti Monte Carlossa, mutta oli moneen asiaan Volkswagenissaan tyytyväinen.
Latvalan mukaan talli lähti vain ajamaan kilpailua puhtaasti läpi. Siinä onnistuttiin siihen asti kun Latvala keskeytti viidenneltä sijalta. Tallikaveri Sebastien Ogier oli ilahduttavasti toinen. Latvala sanoi "takunneensa" liukkaissa oloissa, mutta se johtui enemmän siitä, että hän ei saanut autoa mieleisekseen.
– En ollut testeissä valmistautunut noin liukkaisiin ja lumisiin oloihin, vaan enemmän märkään ja sulavaan lumeen. Alussa parin rengasrikon ja aikasakon takia menetettiin turhaa aikaa, mutta silti oli edellytykset jopa kolmanteen ja neljänteen sijaan, Latvala sanoi MTV3.fille.
– Se, mikä harmitti, että olisi pitänyt sen viimeisen päivän olosuhteista tajuta, että olisi oikeasti pitänyt ajaa kahta-kolmeakymppiä, Latvala toruu itseään.
Latvala on jo testeissä ja avauskisassa oppinut, että Volkswagen on vakaampi kuin viisi vuotta alla ollut Ford. Ford oli elävämpi ja pidon tunsi paremmin. Volkswagenilla pystyy kuitenkin ajamaan suoraviivaisemmin.
– Nykypäivän kilpailussa ajetaan suoraviivaisesti, ja silloin auton pitää olla vakaa. Aikanaan kun jousitukset eivät olleet niin kehittyneet, niin elävämpi auto oli parempi. Nykyään jouset ovat hyviä ja auton pitää olla vakaa, että pääsee suoraviivaisesti mutkiin ja suoraviivaisesti niistä ulos.
Pikkusäätöä Latvalan uudessa työkalussa kuitenkin on, ja hän tietää mihin pitää keskittyä.
– Vetopito on asia, mitä pitää parantaa. Toisena meillä on pikkuisen ongelmaa aliohjautuvuuden kanssa, se ei ihan käänny niin hyvin. Kun saan kääntymisen sellaiseksi, että luotan siihen sataprosenttisesti, niin sen jälkeen rupeaa sujumaan.
– Autossa on tosi hyvä potentiaali, nyt on pieniä asioita, mitkä pitää saada kohdalleen, enemmän sellaista pikkusäätöä.
Latvala pääsee säätämään autoaan vielä ennen Ruotsin rallia, kun hän ajaa testejä lumella. Ruotsin MM-ralli starttaa 7. helmikuuta.