Lapsille sopimattomat mainokset ärsyttävät

Lapsille sopimattomista mainoksista huomautetaan yhä useammin. Mainonnan eettinen neuvosto antoi viime vuonna huomautuksen yhteensä kymmenelle mainokselle, joista kahdeksan nähtiin lapsille sopimattomaksi. Kaksi muuta huomautusta tuli naista loukkaavasta mainonnasta.

Lapsille sopimattomissa mainoksissa on mainostettu muun muassa erotiikkatuotteita, farkkuja ja makeisia. Keskuskauppakamarin lakimies, mainonnan eettisen neuvoston sihteeri Paula Paloranta kertoo, että esimerkiksi mainoksessa käytetty seksuaalisväritteinen kuva tai kieli johtaa huomautukseen.

- Eräässä verkkomainoksessa, joka sai huomautuksen, oli seksuaalisväritteisiä sanallisia ilmaisuja. Lapsia kiinnostavalla makeissivustolla se ei ollut hyvän tavan mukaista verkkomainontaa.

- Radiomainoksessa voi puolestaan olla verkkosivuosoitteita, jotka kiinnostavat lapsia, ja sitten lapset hakeutuvat sivustoille, jotka eivät ole lainkaan heille tarkoitettuja, Paloranta jatkaa.

Paloranta arvelee, että lapsille sopimattomasta mainonnasta annettujen huomautusten määrä on saattanut kasvaa siksi, että ihmisten tietoisuus on lisääntynyt.

- Ehkä yksi syy on se, että ihmiset ovat tiedostaneet, että tässäkin asiassa on sääntöjä, mikä on sallittua ja mikä ei. Tämä on itseään ruokkivat ilmiö. Tiedostamisen kautta tulee enemmän uusia lausuntopyyntöjä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat