Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Lähtevätkö lentolippujen hinnat ylös vai alas? Näin kommentoi Finairin toimitusjohtaja

2:09Lentoyhtiö Finnairilta 600 miljoonan osakeanti - osake rajussa laskussaLentoyhtiö Finnairilta 600 miljoonan osakeanti (6.10.2023)
Julkaistu 24.10.2023 17:00

MTV UUTISET – STT

Lentolippujen hintojen laskua ei ole yleisesti ottaen ole näköpiirissä lähiaikoina. Näin arvioi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner, jonka mukaan pidemmällä aikavälillä lentämisen hinnan arvioidaan pikemminkin nousevan kuin laskevan.

– Koska polttoaineen hinta on nyt korkea, se on myöskin viimeisinä viikkoina jälleen noussut, niin sillä varmasti tulee olemaan ylläpitävä vaikutus lyhyellä aikavälillä lentolippujen hintojen osalta, Manner perusteli tulosjulkistusinfossa tänään.

Pitkällä aikavälillä hintoihin vaikuttaa myös se, että vastuullisuustavoitteet hiilijalanjäljen pienentämisestä tuovat lentoliikenteelle merkittävästi lisäkustannuksia.

Polttoaineen kallistuminen vaikutti negatiivisesti yhtiön tulokseen myös alkusyksystä, vaikka heinä-syyskuun tulos jatkoikin kohentumistaan. Finnairin vertailukelpoinen liiketulos nousi 94,3 miljoonaan euroon, kun vastaavana aikana viime vuonna se oli 35,2 miljoonaa euroa. Manner selittää kehitystä tuottojen optimoinnilla, kuten onnistuneilla myyntitoimilla, sekä kustannustehokkuudella.

Heinäkuussa yli miljoona matkustajaa

Myös Finnairin matkustajamäärä on jatkanut kasvuaan. Heinäkuussa kuukausittainen asiakasmäärä ylitti miljoonan ensi kertaa sitten koronapandemian alun. Yhteensä yhtiö kuljetti heinä-syyskuussa noin kolme miljoonaa matkustajaa.

Koska liikennemäärät kasvavat, on Finnair palkkaamassa lisää henkilökuntaa. Lentäjien koulutus on jo käynnissä, ja alkusyksyn matkustamohenkilökunnan rekrytointi kiinnosti tuhansia hakijoita. Lisäksi yhtiö aikoo vahvistaa resursseja digipalveluissa ja lentoaseman asiakaspalvelussa.

Toimitusjohtaja Manner kertoi myös, että yhtiö on kotimaan kaupallisessa lentoliikenteessä tyytyväinen nykyiseen kohdeverkostoon ja sen arvioidaan olevan kaupallisesti kestävällä pohjalla.

–  Me koko ajan seuraamme kysyntätilannetta ja kilpailutilannetta ja olemme valmiita lisäämään lentämistä esimerkiksi Lappiin kysynnän mukaisesti. Nyt tuleva talvi näyttää ennätystalvelta Lapissa.

Osakeanti pönkittää tasetta

Finnair ilmoitti lokakuun alkupuolella, että se aikoo vahvistaa taloudellista asemaansa enintään 600 miljoonan euron merkintäoikeusannilla. Asiasta päättää ylimääräinen yhtiökokous perjantaina.

Manner korosti tänään, että annin tarkoitus on rakentaa kestävää tasetta. Se pienentää Finnairin rahoituskustannuksia, ja tavoitteena on myös varmistaa yhtiön kyky toteuttaa investointeja tulevaisuudessa.

– Onnistuneen osakeannin jälkeen Finnair on myöskin taseen osalta saavuttanut normaalin lentokorkeuden niin kuin on saavuttanut nyt tuloksen osalta.

Lisäksi Finnair pyrkii palauttamaan yhtiön varojenjakokyvyn. Tavoitteena on kevät 2025, jolloin omistajille mahdollisesti palautettavat varat perustuisivat vuoden 2024 tulokseen.

FinnairLentoyhtiötMatkailuTalous

Lisää aiheesta:

Toimitusjohtaja lupaa: Finnair ei ole ensi vuonna vertailussa Euroopan huonoin lentoyhtiöFinnair aikoo kerätä 600 miljoonaa euroa osakeannillaFinnairille tulossa kolmas tappiollinen vuosi – korona oli yhtiölle vasta ensimmäinen isku palleaan: "Valmistaudutaan, että sulku jatkuu vuosia"Finnairin toimitusjohtaja vaatii Suomen valtiolta toimia: matkustusrajoitukset nyt liian tiukkojaKoronan kourissa kylpevän Finnairin tulos romahti: Liikevaihto tipahti lähes 90 prosenttia – palautuksia maksettu asiakkaille yli 400 miljoonaa euroaNorwegian vilautti kohuttuihin Boeing 737 MAX -koneisiin palaamista jo lokakuussa – vaikeuksissa ollut yhtiö sai kammettua taloutensa kasvuun

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • ke17:22
    Miss Suomi

    Somessa leviää Finnairin vanha arveluttava mainos aasialaishahmosta – "Emme tekisi enää tänä päivänä"

  • ti15:46
    Miss Suomi

    Silmienvenytyskohu myrkkyä Finnairille: "Älkää matkustako tähän maahan" – ministeri Tavio kieltäytyi kommentoimasta

  • 10.12.14:34
    Lentoyhtiöt

    Finnairin lennolla vakava sairauskohtaus

  • 29.11.09:28
    Lentokoneet

    Finnairin Airbus A320-koneiden turvallisuuspäivitykset tehty – lauantaina lennetään normaalisti

  • 29.11.06:25
    Lentokentät

    Airbusin koneisiin määrätään turvallisuuspäivityksiä – näin se vaikuttaa Finnairiin