Lähikaupoille koittaa vielä hyvät ajat:

-Miksi mennä hehtaarihalliin, kun kaiken tarvitsemansa saa nopeasti lähikaupasta? Tämän kysymyksen heittää markkinointijohtaja Tapio Finér Wihurin päivittäistavararyhmästä. Viimeisten vuosikymmenten aikana kaupan kuva on muuttunut nopeassa tahdissa pienistä kyläkaupoista suuriin marketteihin. Aikanaan kyläkaupassa oli kaikki tarvittava ja kauppias tunsi asiakkaat nimellä, eikä ostoksilla tarvittu plussa- tai muita kortteja. Siitä asiat ovat muuttuneet paljon ja tänään meillä onkin koko joukko erilaisia elintarvikkeita myyviä kauppoja.

Perinteinen lähikauppa on muodostunut ajan kuluessa juuri kyläkaupan pohjalta. Ne ovat yksittäisistä pisteistä, tiloiltaan sekavia, niiden hintataso korkea ja tuoreus ei ole vaivannut kuluttajan silmää. Lähikaupan lippua ei pidetty tarpeeksi korkealla ja investoinnit ovat suuntautuneet suurempiin ja vaihtoehtoisiin konsepteihin. Näin lähikaupan tarjonta ja kehittäminen ovat jääneet ajasta jälkeen.

Perinteisen lähikaupan ensimmäisiä todellisia kilpailijoita olivat kioskit ja huoltoasemat, jotka muuttuivat pienen valikoiman elintarvikemyymälöiksi. Huoltoasemien, kioskien ja suurten yksilöiden kehittyessä onkin muodostunut yleinen käsitys, että lähikaupat kuolevat uusien konseptien tieltä. Näin ei Tapio Finérin mukaan kuitenkaan tarvitse olla. Finér vetää tuekseen AC Nielsenin tilastot, joiden mukaan "Uuden ajan lähikauppojen" määrä ja liikevaihto osoittavat selkeästi ylöspäin.

Nyt tulee uuden ajan lähikauppa

Tapio Finér veikkaa lähikaupalle valoisaa tulevaisuutta. Perinteisen lähikaupan tilalle syntyy kaksi selkeää suuntaa, convenience store -konsepti, joka perustuu helppouden ja lisäpalveluiden varaan sekä toinen ruokaan keskittynyt suunta. Convenience store kaupoissa keskeistä ovat helppous ja hyvä saavutettavuus, niissä voidaan impulssiostojen ja täydennysostojen lisäksi hoitaa erilaisia palveluita kuten Posti ja veikkaus.

Ruokaan keskittynyt "Uuden ajan lähikauppa" taas muodostuu tehokkaasta ketjutoiminnasta, siellä on oikeat tuotteet ja tilat, jatkuva tuotetäydennys ja kiertonopeuden kautta syntyvä tuoreus. Nykyisten konseptien idea perustuu Finérin mukaan lähinnä uusien palveluiden ja pitkien aukioloaikojen varaan, mutta ne eivät kuitenkaan voi korvata ruokaan keskittynyttä lähikauppaa.

-Kuluttaja ei ole koskaan sanonut, ettei haluaisi käydä ruokaostoksilla lähikaupassa. Siksi "Uuden ajan lähikauppa" keskittyykin juuri ruuan ympärille. Miksi kaupassa pitäisi olla 30 000 tuotenimikettä, kun keskimääräinen asiakas tarvitsee arkiseen tarpeeseen niistä vain 150.

Uuden ajan lähikaupan suunta on siis selkeästi myymälöissä, jotka ovat auki joka päivä aamusta iltaan, niistä saa tuoretta leipää ja hevi-tuotteita. Ne ovat siistejä myymälöitä ja pystyvät tarjoamaan juuri sen, mitä kuluttajat perustarpeiltaan vaativat.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat