Kuluttajavirasto puuttui rakennusliikkeiden asuntomarkkinointiin

Kotia etsivä kuluttaja ilahtuu nähdessään lehti-ilmoituksessa kohtuuhintaisen uuden asunnon. Kun hän perehtyy asiaan tarkemmin, eteen tulee termi "tontinvuokravastike" ja asunnon hinta alkaakin näyttää tyystin toiselta. Rakennusliikkeiden kekseliäs hinnoittelukäytäntö on saanut viranomaiset takajaloilleen.

Kuluttajavirasto vaatii rakennusliikkeitä luopumaan uusien asuntojen harhaanjohtavasta markkinoinnista. MTV3:n uutiset kertoi viime keväänä käytännöstä, jossa ns. tontinvuokravastiketta ei tuoda mainonnassa selvästi esille. Nyt Kuluttajavirasto on käsitellyt sekä yritysten että Rakennusteollisuus RT:n kirjelmät asiasta ja linjannut, että Skanskan, NCC:n ja Alfred Palmbergin on muutettava toimintaansa.

Tontinvuokravastikkeesta vapauttava summa ei näy velattomassa myyntihinnassa, vaikka se lisää asunnon todellista hintaa jopa kolmanneksella.

Esimerkiksi Skanskan helsinkiläisessä kohteessa ostaja maksaa 59-neliöisestä asunnosta velattoman myyntihinnan noin 192 000 euroa. Kun hinnassa huomioidaan tontinvuokran lunastushinta, summa nousee yli 250 000 euron. Vaihtoehtoisesti ostaja voi hoitaa vuokraa maksamalla kuukausittain lähes 260 euroa tonttivastiketta.

Kuluttajavirasto ei pidä hinnoittelukäytäntöä sinänsä lainvastaisena, vaan on kiinnostunut siitä, miten asunnon todellisista kustannuksista kerrotaan kuluttajille. Esimerkiksi lehti-ilmoituksissa asia on saatettu kuitata vain epämääräisellä maininnalla. Käytännössä asunnot näyttävät siis selvästi edullisemmilta kuin muut vastaavat myyntikohteet.

Yritykset itse ovat perustelleet käytäntöään muun muassa sillä, ettei tontinvuokravastikkeessa olisi kysymys velasta, vaan vastikkeesta. Lisäksi ne ovat painottaneet, että tontin lunastusmahdollisuus on oikeus, ei velvollisuus. Kuluttajavirasto ei vakuutu selityksistä.

- Oleellista on, saako kuluttaja päätöksentekonsa tueksi tarvittavat tiedot. Nyt kuluttaja ei saa markkinoinnista riittäviä tietoja eikä voi helposti vertailla tarjolla olevien asuntovaihtoehtojen kokonaishintoja, selittää Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.

Hakamäen mukaan pallo on nyt yrityksillä, joille on annettu muutama viikko aikaa vastata virastolle.

- Toivomme, että he esittävät jonkun hyvän ratkaisumallin. Mielestäni helpoin tie asiassa olisi se, että tontinvuokravastike ja siitä vapauttava könttäsumma kerrottaisiin selvästi mainonnassa.

Hakamäki arvioi, että päätös tulee vaikuttamaan myös muihin yrityksiin, jotka kenties suunnittelevat rahoitusmallin käyttöönottoa. Hakamäki myöntää, että viime kädessä asia voidaan punnita markkinaoikeudessa.

- Uskon, ettei sinne asti tarvitse mennä. Ei tämä asia niin vaikea voi olla.

(MTV3-Salla Vuorikoski)

Lue myös:

    Uusimmat