Kovalais-tapaus johtamassa turva-autosäännön muutokseen

Turva-auto, kuva: Clive Mason/Getty Images
Turva-auto, kuva: Clive Mason/Getty ImagesGetty
Julkaistu 22.03.2008 06:50(Päivitetty 22.03.2008 07:00)

F1-lajin nokkamiehet ovat alkaneet pohtia turva-autosäännön muuttamista sen jälkeen, kun Heikki Kovalainen menetti turva-auton takia Australian GP:n kakkossijansa.

Turva-auto tuli radalle Kovalaisen kannalta huonoimmalla mahdollisella hetkellä, sillä hänellä oli juuri varikkokäynti edessä. Nykysäännön mukaan kuljettaja ei saa tehdä varikkokäyntiä heti turva-auton tullessa radalle, vaan varikkokäynnit sallitaan vasta, kun kaikki autot ovat letkassa turva-auton takana.

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh korostaa, että toissa kaudella voimassa ollut vanha turva-autosääntö oli turvallisuusriski. Sen myötä kuljettajat syöksyivät turva-auton tullessa radalle mahdollisimman nopeasti varikkokäyntiinsä, vaikka radalla oli jokin vaara.

- Voimme kaikki valittaa turva-autosäännöstä, etenkin viime viikonlopun jälkeen, mutta meillä on mielestäni vastuu esittää parempi idea. On totta, että aiemmin kun varikkoa ei suljettu, niin kuljettajat ajoivat varikolle vaarallisissa olosuhteissa. Vaikka pidimme sitä hyvänä osana lajia, niin todellisuudessa se oli vaarallista. Meidän täytyy keksiä jotain parempaa ja FIA on käsittääkseni avoinna sille, mutta ehdotuksen täytyy olla jotain sellaista, jossa turva-autotilanne ei ole nykyisen kaltaista arpapeliä. Joidenkin mielestä arpapelikin on hyväksi lajille, mutta minun mielestäni tilanteen ei pitäisi olla ihan niin paljon lottoamista, Whitmarsh totesi.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Australia 2008