Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kovalainen kertoo kuinka Monzassa ajetaan

Heikki Kovalainen, kuva: Bryn Lennon/Getty Images
Heikki Kovalainen, kuva: Bryn Lennon/Getty ImagesGetty
Julkaistu 11.09.2008 23:02(Päivitetty 11.09.2008 23:04)

Tulevana viikonloppuna Italian Monzassa ajetaan todennäköisesti F1-kauden kovavauhtisin osakilpailu. McLarenin Heikki Kovalainen kertoo millainen on Monzan rata ja kuinka siellä pitää ajaa.

- Tällä radalla tarvitset auton, joka on mahdollisimman vakaa jarrutuksissa. Täällä ajetaan minimaalisella downforcella, joten autosta tulee erittäin ”kevyt” jarrutuksissa. Niissä tilanteissa ei voi yrittää liiaksi, sillä auto liikkuu niissä tilanteissa normaalia enemmän vähän sinne sun tänne, Kovalainen sanoo.

- Eli lähestyminen koko ajamista kohtaan tulee niissä tilanteissa erilaiseksi. Silloin on vain oltava tavallista varovaisempi. Tilanne muuttuu vähän helpommaksi kun viikonloppu etenee.

Valtaosa Monzan kierroksesta paahdetaan kaasu pohjassa, eivätkä radan kaksi shikaania - Curva Biassonoa edeltävä ja Variante Ascari - pudota vauhtia muiden MM-kiertueen ratojen tasolle.

- Radan toinen shikaani pitää osua täysin nappiin. Siinä on poikkeuksellisen korkeat radan reunukset. Jos pystyt ajamaan niiden yli juuri oikeasta kohdasta, silloin pystyt pudottamaan kierrosaikaasi merkittävästi.

Kovalainen viihtyy erittäin hyvin Monzassa, jossa ohjastaa McLarenia ensimmäistä kertaa kilpailutilanteessa.

- Pidän tästä paikasta. Vaikka Monza on kalenterin nopein rata, eivät kaikki sen mutkat ole supernopeita. Luonnollisesti Ascari-shikaani ja Parabolica ovat molemmat erittäin nopeita paikkoja, mutta radan ensimmäinen mutka on taas erittäin hidas. Myös molemmat Lesmon mutkat ovat vain puolinopeita mutkia, Kovalainen valaisee.

- Auton vieminen nopeiden kohtien läpi on hieno tunne. Olin erittäin kilpailukykyinen Silverstonessa ja Spassa ja uskon, että olen vahva myös täällä Monzassa.

Lue tietopaketti Monzan radasta .

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Hamilton pettyi valituksen hylkäämisestäHamilton-valitus tyrmättiinFIA-pomo Whiting vaihtoi Hamilton-kantansaHamilton ei toivo päätökseltä liikojaHamilton-päätös luvassa tiistainaHamilton-käsittely alkoi kiistelyllä muotoseikoista
Belgia 2008Italia 2008

Tuoreimmat aiheesta

Belgia 2008
  • 23.09.200819:06
    Belgia 2008

    Hamilton pettyi valituksen hylkäämisestä

  • 23.09.200819:02
    Belgia 2008

    Hamilton-valitus tyrmättiin

  • 22.09.200822:27
    Belgia 2008

    FIA-pomo Whiting vaihtoi Hamilton-kantansa

  • 22.09.200822:31
    Belgia 2008

    Hamilton ei toivo päätökseltä liikoja

  • 22.09.200822:28
    Belgia 2008

    Hamilton-päätös luvassa tiistaina