Kommentti: Autovalmistajien mainospuhe jyrää faktan – VW:n uskominen kävi kalliiksi

Auto on mielenkiintoinen tuote, koska valintaa ohjaa järki, mutta myös mielikuvat ovat todella isossa roolissa.

"
Sitä ei millään haluaisi myöntää itselleen, että on niellyt mainostajien kohon koukkuineen ja joutuu nyt maksamaan siitä kalliisti.

Sitä ei millään haluaisi myöntää itselleen, että on niellyt mainostajien kohon koukkuineen ja joutuu nyt maksamaan siitä kalliisti. Puolustuksekseni on todettava ettei huijaamisenkin tielle suistunut Volkswagen jättänyt juuri vaihtoehtoja.

Autoa etsiessä joutuu mielikuviensa kahlitsemana miettimään mitä haluaa. Omia kriteerejäni ovat merkin laatuvaikutelman lisäksi edullisuus, kulkupelin nuori ikä, turvallisuus, tilavuus, automaattivaihteisuus ja tietysti auton on oltava myös tehokas sekä vähäpäästöinen. Siitä pitää löytyä ajonvakautus, vakionopeudensäädin ja moottorilämmittimestä tulee runsaasti lisäpisteitä.

Tiedot syötettyään netin automyyntisivustolle huomaa, että lähes kaikki tarjokkaat ovat VAG-konsernin autoja. Listalla on siis lukuisia uudehkoja Volkswageneita, Skodia ja Seateja sekä muutamia hieman iäkkäämpiä Audeja.

Merkit ovat tunnettuja ja suuri osa niistä herättää kuluttajissa luottamusta, mutta mihin nämä uskomukset perustuvat? Voiko autovalmistajien markkinointiosastojen luomilla mielikuvilla olla näin massiivinen vaikutus? Ilmeisesti. Se nimittäin tiedetään, että Volkswagen-konsernin autot eivät ole järin mairittelevasti laatuvertailuissa pärjänneet. Ne ovat ominaisuuksiltaan mainioita, silloin kun toimivat.

"
Konsernissa valitsi yrityskulttuuri, joka johti jopa massiiviseen huijaukseen sekä laadusta tinkimiseen.

Volkswagenilla omat säännöt

Aiemmin ihmettelin miksi muut valmistajat eivät saa kehitettyä edullisia autoja aiemmin mainituilla ominaisuuksilla, vaan antavat Volkswagenin rauhassa kasvattaa markkinaosuuttaan. Nyt tiedän syyksi sen, että konserni ei pelannut samoilla säännöillä. Siellä valitsi yrityskulttuuri, joka johti jopa massiiviseen huijaukseen sekä laadusta tinkimiseen.

Valmistajan laatuongelmista ovat viime vuosien aikana kertoneet lukuisat eri mediat. Jostakin syystä tämä viesti ei vain mennyt perille, ainakaan minulle.

YLE: Moottori vaivaa kymmeniä tuhansia VW-konsernin autoja Suomessa

Helsingin Sanomat: Volkswagenin TSI-moottoreissa vikoja jakopään ketjuissa

Ilta-Sanomat: Suomalaisten ykkösauto saksalaiskuluttajien hampaissa: “Ongelmia ja valituksia päivittäin”

Tuulilasi: Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjuongelmat

Kauppalehti: Ruotsalaislehti tylyttää Volkswagenia: "Jakoketju helvetistä"

Iltalehti: TSI-moottorien viat raivostuttavat

Taloussanomat: Volkkarin DSG-vaihteiston menetetty maine

YLE: Turkulainen Audi-mies aloitti yhden auton mielenosoituksen

"
Miten pitkään pidämme omaan päähämme luomasta laatuvaikutelmasta kiinni?
No, pitkään.

Laatuvaikutelma istuu tiukassa

Miten pitkään pidämme omaan päähämme luomasta laatuvaikutelmasta kiinni? No, pitkään. Olen omistanut yhteensä kuusi VAG-konsernin autoa. Niistä jokainen on vaatinut ylimääräisiä ja huoltoihin kuulumattomia korjauksia, jotka eivät mielestäni ole johtuneet normaalista kulumisesta. Tätä taustaa vasten moitin itseäni siitä, että annoin lopulta periksi tosiasioille vasta viime vuoden lopulla.

Selvisi, että juuri ostamani Volkswagen Passat huijaa päästöissä. Kahden vuoden ikäinen auto kaipasi myös uuden kaksoismassapyörän rikkoutuneen tilalle. Onneksi auton myynyt liike huolehti näistä kustannuksista.

Pian tämän jälkeen perheessä jo pidempään olleeseen, mutta alle 100 000 kilometriä ajettuun Volkswagen Touraniin syttyi moottorin vikavalo. Huoltoliike kertoi moottorin tuhoutuneen niin täydellisesti, että se piti vaihtaa uuteen. Tuntui lähes epätodelliselta, että hyvin pidettyyn, säännöllisesti huollettuun ja näin vähän ajettuun autoon pitäisi vaihtaa uusi moottori. Vaihtoarvoltaan noin 13 000 euron auto tarvitsi 12 600 euron remontin.

"
Tuntuu epäreilulta joutua autonvalmistajan laatu- ja/tai suunnitteluvirheiden maksumieheksi.

Ajonautinto jäi huoltoliikkeeseen

Arvostan suuresti maahantuojaa ja auton myyjäliikettä kustannuksiin osallistumisesta. Itsellenikin jäi silti maksettavaa aivan riittävästi: 2600 euroa. Pidän sitä kovana hintana remontista, jota mielestäni kyseisen auton ei olisi pitänyt tarvita. Tuntuu epäreilulta joutua autonvalmistajan laatu- ja/tai suunnitteluvirheiden maksumieheksi.

Laskua maksaessani vannoin etten enää milloinkaan hanki kyseisen valmistajan tekemiä tuotteita. Saa nähdä miten hyvin saan torpattua automainosten kiiltävät kuvat ja ylistävät lauseet autokuumeisesta mielestäni. Toinen perheen Volkswageneista on muuten myyty jo eteenpäin. Toinen kulkee toistaiseksi ongelmitta, mutta en nauti ajamisesta. Luottamus meni ja pelko on jatkuvasti puserossa.

Lue myös:

    Uusimmat