Kaupat ovat muuttumassa elämysnäyttämöiksi, kirjoittaa suomalaisesta shoppailusta kirjan tänään julkaissut Susanne Markkanen. Suomessa panostetaan kaupassa viihtymiseen ja luonnollisuuteen.
Suomalaiset ovat innostuneet viime vuosina shoppailusta. Ostoksilla käynti on tuoreen RISC Monitor -tutkimuksen mukaan liikunnan jälkeen suomalaisten toiseksi suosituin harrastus kodin ulkopuolella.
Myös vähittäiskaupan trendiasiantuntija ja shoppailusta tänään kirjan julkaissut Susanne Markkanen tietää, että kauppakeskuksiin mennään nykyään paitsi tekemään ostoksia myös viettämään aikaa. Siinä missä ostoskeskuksissa vietettiin 1960-luvulla noin 20 minuuttia, 2000-luvulla aikaa menee jopa kolme tuntia.
Shoppailu on parasta turismia?
Susanne Markkasen ja Luca Pipolin Shopping in Finland on kirjoitettu viidellä kielellä, joten se toimii Markkasen mukaan paitsi ”shoppailuturismin polttoaineena myös Suomi-brändin rakentajana – shoppailun näkökulmasta.” Markkasen mukaan shoppailuturismi on ylipäätään erinomainen tapa tutustua maahan ja sen kulttuuriin.
Markkanen toteaa, että myös suomalaiset kaupat kertovat maan asukkaista ja heidän arvoistaan yllättävän paljon.
– Suomalaiset kaupat ovat helposti lähestyttäviä luonnollisia ja innovatiivisia. Suomalaisissa kaupoissa käytetään paljon puuta ja muita luonnonmateriaaleja, ja sekin kertoo suomalaisuudesta.
Porvoolaisen Design Delin omistaja Mia Paakkala muistuttaa, että jos suomalaiset eivät kerro itse aarteistaan, kukaan ei löydä niitä.
– Me lähdimme mukaan kertoaksemme oman tarinamme, jossa oma lukunsa on suomalaisen sisun lisäksi suolla, kuokalla ja Porvoon Pirkolla. Pyrimme omalla osaamisellamme myös paitsi kaupallistamaan myös tuomaan muotoilua lähemmäksi kuluttajia ja yritysasiakkaita.
Pienet ideat ovat parhaita
Susanne Markkanen innostuu itse kauniista esillepanosta ja edullisista sisustuksellisista keksinnöistä.
– Esimerkiksi Anton ja Anton -liikkeessä Porvoossa oli laitettu pyykkipojilla hintalappuja leipähyllyyn kiinni. Se oli kustannustehokas ja hauska tapa, ja sitä voi käyttää vastaisuudessa itsekin jossain.
Palvelun tasossa on suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa vielä parantamisen varaa, mutta siinäkin on Markkasen mukaan kehitytty.
– Täytyy todeta että monissa massamarketeissa tai ketjujäteissä tuotteet ovat vielä enemmän pääroolissa kuin itse asiakas. Vapaita tiloja, joissa elämyksiä voi kokea, on vähän. Toisaalta rationaalisuus onkin ehkä se juttu, miksi näissä kaupoissa käydään.
”Suomessa panostetaan visuaalisuuteen”
Erikoiskaupan Liiton toimitusjohtaja Tiina Oksalan mukaan Shopping in Finland vahvistaa sitä havaintoa, että Suomessa myymäläympäristön visuaalisuuteen ja elämyksellisyyteen panostetaan yhä enemmän.
– Erityisesti lahjatavara- ja sisustusliikkeistä sekä muotikaupoista löytyy vetovoimaisia myymälöitä, joissa asiakas viihtyy. Erikoiskaupoille onkin tärkeää luoda omaleimaiset kasvonsa erottautuakseen muista. Miellyttävä asiointiympäristö luo positiivista kuvaa yrityksestä ja edistää tunnesiteen syntymistä asiakassuhteessa. Pienilläkin ideoilla on mahdollista luoda uutta ja kiinnostavaa.
Susanne Markkasen ja Luca Pipolin Shopping in Finland julkaistiin tänään Markkinointiviestinnän viikon ammattilaistapahtumassa Helsingissä. Markkaselta on ilmestynyt aiemmin kirja Myymäläympäristö elämysten tuottajana (Talentum, 2008.)