Formula ykkösten Yhdysvaltain GP vuonna 2005 on jäänyt historiaan yhtenä lajin noloimmista farsseista.
Vain kuusi autoa starttasi kisaan, kun kaikki Michelin-renkailla ajaneet tiimit vetäytyivät turvallisuussyistä radalta. Aiemmin viikonloppuna tapahtunut Ralf Schumacherin renkaan räjähtäminen loi mustan varjon koko kilpailun ylle.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen oli tuolloin tapahtumien ytimessä Toyota-tallin kisainsinöörinä. Schumacherin tapauksen jälkeen tiimi tutki myös Jarno Trullin auton renkaat.
– Myös Jarnolta avattiin muutama rengas ja huomattiin, että meillä on sama juttu. Muiltakin kuljettajilta löydettiin niitä ongelmia, minkä jälkeen Michelinillä oli ihan täysi paniikki päällä, Oikarinen muisteli viikonloppua vuonna 2016.
Syyksi todettiin F1-sarjalle poikkeuksellisen ovaalimutkan aiheuttama massiivinen rasitus renkaille. Michelin pohti jopa uusien renkaiden lennättämistä Euroopasta, mutta tämäkään ei olisi todennäköisesti ratkaissut ongelmaa.
Kisapäivänä tiimit sulkeutuivat kokoukseen, jonka jälkeen varikolla ja lähtösuoralla kävi kova kuhina. Myös McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis kävi kertomassa päätöksestä Trullin vierestä startanneelle Kimi Räikköselle, joka istui keskustelun jälkeen päätään pyöritellen autoonsa.
Autot lähtivät lämmittelykierrokselle, mutta sen jälkeen kaikki Ferrareita, Jordaneita ja Minardeja lukuun ottamatta poistuivat varikolle raivoisan yleisön osoittaessa mieltään.
