Käytännöllistä ja kaunista – voiko työvaate olla trendikäs?

AVAn kyselyyn vastanneista suomalaisista peräti 39 prosenttia kertoo pitävänsä työvaatteistaan. Voivatko mukavat työvaatteet olla myös hyvännäköiset päällä?

Monilla työpaikoilla on tapana käyttää työvaatteita ja vastanneista jopa 74 prosenttia kertoikin käyttävänsä työpaikallaan erityisiä työvaatteita. Yleensä vaatteelta vaaditaan erityisesti kestävyyttä, jonka vuoksi vaatteessa käytetyn materiaalin tulisi usein olla paksua ja käsiteltyä. Työvaatteissa myös valmistuskustannukset tulee ottaa huomioon, koska työvaatteita tuotetaan suuria määriä kerrallaan.

– Haastavaa onkin se, kuinka tehdä vaatteesta kiinnostava ja käyttäjälleen toimiva mahdollisimman yksinkertaisin ratkaisuin. Eli kuinka jonkun tietyn pakollisen funktion voisi suunnitella edullisesti tuotettavaksi, helppokäyttöiseksi ja kauniiksi samalla kertaa – esimerkiksi essun muotoilu niin, että se on sekä käytännöllinen että esteettinen, kertoo Lahden Muotoiluinstituutista noin vuosi sitten valmistunut Arja Kärkkäinen, jokavoitti toukokuussa kansainvälisen Lindström Award -työvaatesuunnittelukilpailun työvaatemallistollaan.

– Omaan mallistooni lisäsin alaosiin erilliset, nappikiinnitteiset henkselit, jotka saa irrotettua halutessaan. Henkselit ovat malliston työvaatteelle epäominaisin, mutta tarpeellisin elementti, joka on takuulla vieläpä ajanmukaisesti muodikas!

Mutta kuinka muodikas työvaate voi lopulta olla? Kun työvaatteelta odotetaan niin paljon, voiko se ylipäätään muuttua muodin mukana? Onko työvaatteelta lupa odottaa trendikkyyttä?

– Työvaate voi olla trendikäs klassisella tavalla. Muun muassa naisten työvaatteen siluetti ja vyötärönpaikka muuttuu aikakauden tai vaikkapa vuosikymmenen ihanteiden mukaisesti. Nykynaisen pukeutumiskoodia mukaillen työvaatteissa on enää harvoin – alasta toki riippuen – hametta tarjolla, koska naisten housunkäyttö on vakiintunut normiksi useimmilla aloilla, joissa työvaate on edelleen käytössä. Poikkeuksina toki esimerkiksi lentoemännät, Kärkkäinen muistuttaa.

– Harvempi naistyöntekijä käyttäisi enää nykyään käsitykseni mukaan mieluummin hametta kuin housuja. Sanoisinkin, että työvaate kehittyy hitaasti aikansa näköiseksi, mutta ei juurikaan ilmennä nopeasti vaihtuvia trendejä kuten värejä, Kärkkäinen jatkaa.

Työvaatteissa suosittu värimaailma onkin yleensä tummanpuhuva.

– Myös luottamusta herättävät sininen sekä vihreä ovat suosittuja. Ne ovat luotettavia perusvärejä, jotka yhdistetään palvelukulttuuriin. Vaaleita ei juuri käytetä, koska ne likaantuvat helpommin, Kärkkäinen kertoo.

Kauniit ja käytännölliset yksityiskohdat

Kärkkäisen oma Motionworks-mallisto puhutteli tuomaristoa innovatiivisen suunnittelun ja erinomaisen vaatetusteknisen osaamisen yhdistämisellä. Vaatteet oli suunnattu ravintolatyöhön ja kaupunkilaiseen elämäntapaan.

– Pyrin mallistollani pois teollisen standardin jäykkyydestä. Työvaatteiden on tapana olla turhankin karsittuja, joten yritin löytää mallistoni vaatteisiin käytännöllisiä yksityiskohtia, jotka olisivat sekä funktionaalisia että kauniita. Tärkeää vaatteissa oli myös se, että tarjoilijan tunnistaa tarjoilijaksi eli, ettei hän näytä asiakkaalta. Tässä kohti esimerkiksi värimaailma on tärkeä. Kaavoituksen keinoin yritin soveltaa mitoitusta niin, että vaatteet sopisivat mahdollisimman eripituisille ja -kokoisille ihmisille, tällä hetkellä Roviolla tuotekehittäjänä työskentelevä Kärkkäinen kertoo.

Työvaatteen valmistuksessa merkitystä on esimerkiksi sillä, tehdäänkö vaate tarjoilijalle vai siivoojalle, koska vaatteilla on tällöin päinvastaiset vaatimukset. Merkittävä ero on myös siinä, tehdäänkö vaate pienelle ravintolalle vai suurelle firmalle. Vaatimustaso on erilainen, kun tuottavuus- ja huoltokysymykset poikkeavat toisistaan. Kärkkäisen mukaan työvaatteiden suunnittelu on haastavaa myös siksi, että työnantajan ja työntekijän vaatimuksia ei ole helppo yhdistää.

– Siinä missä työnantaja odottaa vaatteilta kestävyyttä ja helposti huollettavuutta, työntekijä odottaa vaatteilta mukavuutta ja sitä, että ne ovat mahdollisimman helppokäyttöisiä. Kaikilla on oma tyylinsä, joten on tärkeää, että ihmiset pystyisivät omaksumaan vaatteet omaan käyttöönsä. Eli siinä suhteessa vaatteiden pitäisi olla aika neutraaleja, Kärkkäinen summaa.


LUE MYÖS:


AVA

Kuvat: Lindström

Lue myös:

    Uusimmat