Kaupat ja asiakkaat samalla viivalla: Uusi iPhone vielä suuri mysteeri

Uuden iPhonen (tai useiden iPhone-mallien) julkistusta odotellaan kuumeisesti Applen huomisen lehdistötilaisuuden lähestyessä. Applen tuotteita myyvässä Tector-ketjussa uutta versiota iPhone-älypuhelimesta odotellaan myös jännityksellä.

- Aika kuumottavat odotukset on siinä mielessä, että jos kyseinen tuote sieltä todellakin tulee, niin se tuo kauppaan varmasti hyvin lisää trafiikkia. Luulenpa, että sieltä tulee muutakin kuin pelkkää iPhone-tuoteperhettä, pohtii Tector Lasipalatsin myyjä Jani Salminen MTV3 Uutisille.

Salminen huomauttaa, että iPhonen osalta on vaikea sanoa mitään ennakkoon, koska Apple-kauppiaillekaan ei ole annettu tuotteesta ennakkotietoja. Odotukset ovat kuitenkin korkealla ja kaupassa osataan varautua lisääntyvään asiakasvirtaan.

- Miesvahvuudella reagoidaan kysyntään, jotta pystytään mahdollisesti tekemään ennakkovarauksia. Mutta muuten on vielä vaikea ottaa asiaan kantaa, kun tuotetta ei ole vielä julkistettu, Salminen toteaa.

Apple ei tunnetusti juurikaan hiisku tuotteistaan etukäteen ja tietovuotoja kohtaan on jyrkät linjaukset. Vasta julkistustilaisuuden myötä selvinnee, milloin tuote tai tuotteet on mahdollista itselleen ostaa. Kauppiaan kannalta varoaika tuotteen julkistuksen ja myyntiin tulon välillä voi olla erittäin lyhyt.

- Jos huomisessa julkistuksessa esiteltäisiin vaikka uusi MacBook-tietokone ja tilaisuudessa kerrottaisiin, että laite on saatavilla heti, niin siinä tapauksessa meillä olisi koneita saatavilla lähes saman tien. Puhelimien kanssa ei kuitenkaan ihan näin voida sanoa ja yleensä tuotejulkistuksien kanssa tapahtuu niin, että vasta siellä kerrotaan milloin tuote on saatavilla.

Salminen ei pidä tuotejulkistusta edeltävää "tietämättömyyden tilaa" hankalana kauppiaan tai asiakkaan kannalta.

- Minun mielestäni se tuo odotuksen jännitystä asiakkaille. Kun me emme tiedä, eivätkä hekään tiedä. Vaikea sanoa, vaikuttaako se kauppaan vai ei, mutta itse uskoisin sen tuovan hyvän asiakasryntäyksen. Median puolella se näkyy sitten jonoina kauppojen edustalla.

Ennen julkistusta kauppiaskaan ei voi tietää millaisia tuotteita hylyille on tulossa.

-Kyllähän se tietysti jännitystä luo, että mitä sieltä tulee ja minkälaiseksi hitiksi ne nousevat. Varsinkin iPhonen ja iPadin kaltaisten tuotteiden kanssa on odotettavissa ennakkohypeä ja jonotusta. Mm. iPad 2:n myyntiin tulon aikana meille tuli väkeä jonottamaan itärajalta asti. Kyllä siinä saa ihan varpaillaan olla koko ajan, naurahtaa Salminen.

Uuden tuotteen suosio tapahtuu usein edeltävän mallin kustannuksella. Näin on Salmisen mukaan iPhonenkin tapauksessa ja tiedot uudesta versiosta vaikuttavat vanhemman myyntiin.

- Kyllä se varmasti vaikuttaa jopa paljonkin. Meillä on käynyt asiakkaita, jotka ovat katselleet iPhone 4 -mallia, mutta haluavat kuitenkin sitten vielä odottaa.

Lue myös:

    Uusimmat