Katso kuvat: Festarimuoti taistelee aidsia vastaan

Kesän festivaalikausi on vuoden jännittävintä aikaa, ja tänä vuonna festariteema tukee myös hyvää tarkoitusta.


Vaateketju H&M lanseeraa 20. toukokuuta 2010 kolmannen Fashion Against AIDS -kampanjansa. Se käsittää nyt kaikkien aikojen ensimmäisen festarimalliston, jonka myynnistä 25 prosenttia lahjoitetaan nuorten HIV/AIDS -tiedotusprojekteihin.


Divided-nuortenosastoilla myytävään mallistoon kuuluu kaikkea, mitä festivaaleilla tarvitaan: vaatteita ja asusteita niin tytöille kuin pojille sekä telttoja ja makuupusseja, joiden avulla kerätään varoja turvaseksin sanoman levittämiseen.

– Minusta festarit ovat ainutlaatuisia ja inspiroivia, koska siellä yhdistyy musiikki ja muoti. Saa kuunnella suosikkibändejään ja nähdä ja tavata luovia, persoonallisen näköisiä ihmisiä eri maista – tämä inspiroi minua valtavasti. Ja on erittäin tärkeää saada ihmiset tiedostamaan AIDS/HIV-ongelma. Haluamme osallistua taudin vastaiseen taisteluun lahjoittamalla osan malliston myyntituloista järjestöille, H&M:n päädesigner Ann-Sofie Johansson kertoo.

Festivaalilook on globaali trendi, joka pitää sisällään ilmaisun vapauden ja kokemusten jakamisen. Festarit tarjoavat paon todellisuudesta ja muoti pääsee todella oikeuksiinsa. Kesän mallisto tytöille sisältää yhdistelmän rokkia ja boheemisuutta, jossa on glamouria etnisin vivahtein, kuten farkkuhotpantsit tai kuvioidut leggingsit yhdistettynä kirjailtuun tunikaan tai maksimekko, johon tuo särmää kulunut nahkarotsi. Gladiaattorikengät, paksut rannerenkaat, leveät vyöt ja helmikaulakorut täydentävät tyylin. Heimokuvioiset kuulokkeet ovat piste i:n päälle.

Pojille taas on tärkeää näyttää siltä, kuin kuuluisi bändiin: tyköistuvia bleisereitä ja takkeja, kuluneita ja paikattuja farkkuja sekä leikattuja shortseja, kirjailtuja liivejä, paisley-kuvioituja hihattomia toppeja ja tietysti rokkarin oleellinen hattu. Sekä pojille että tytöille on telttoja, makuupusseja ja jopa taittotuoleja, joita tarvitaan kun uudet ystävät kokoontuvat öisen nuotion ympärille.

Festarimallistolla H&M tukee jo kolmatta vuotta AIDSin vastaista taistelua – tähän mennessä tarkoitukseen on kerätty yli 3 miljoonaa euroa. Rahat on lahjoitettu eri järjestöille, jotka edistävät HIV/AIDS -tietoisuutta nuorten keskuudessa kehittäen uusia vertaiskoulutuksen ja -kampanjoinnin menetelmiä.

Sen lisäksi, että varoja kerätään HIVin ja AIDSin vastaiseen taisteluun, H&M haluaa myös lisätä tietoisuutta turvaseksistä nuorten keskuudessa lahjoittamalla rahaa tähän tärkeään tarkoitukseen.

– Fashion Against AIDS on hyvä tapa tavoittaa miljoonia nuoria. Turvaseksistä tiedottaminen nuorille kautta maailman on valtavan tärkeää, Designers Against AIDS -järjestön perustaja Ninette Murk sanoo.


(MTV3/Helmi)

Kuvat: H&M

Lähde: H&M

Lue myös:

    Uusimmat