Karua numerofaktaa shoppailukoukusta: Näin moni velkaantuu!

Ostosreissun kruunaa saaliin läpikäyminen kotona. Mutta tuleeko ikinä ihmeteltyä, mitä tuli ostettua ja miksi?

Amerikkalaistutkimuksen mukaan lähes puolet shoppailijoista ehtii kotiovelle päästessään unohtaa, miksi he ovat hankkineet ostoskassiensa sisällön.

Oxygen Median kyselyyn osallistui tuhat aikuista. Heistä yli kaksi kolmasosaa uskoo, että materialistisella kulttuurilla on vaikutusta heidän pakonomaiseen ostokäyttäytymiseensä. Jopa 68 prosenttia ostostentekijöistä on sitä mieltä, että alennusmyynnillä oli osuutta asiaan.

Yli kolmasosa vastaajista kertoo omistavansa kalliita tuotteita, joita he eivät ole koskaan käyttäneet. Lähes sama määrä paljastaa piilottaneensa jonninjoutavat hankintansa ystäviltään ja sukulaisiltaan.

Jotta tavaroiden janon sammuttaminen on ollut mahdollista, ihmiset kertovat kasvattaneensa luottokorttivelkaa, tehneensä ylitöitä ja jättäneensä aterioita syömättä.

Nuorista naisista 73 prosenttia myöntää olevansa ostosriippuvaisia. Naiset syytävät rahaa meikkeihin, vaatteisiin ja kenkiin. Miehet sen sijaan tuhlaavat rahansa kalliimpiin asioihin, kuten elektronisiin vempaimiin, autoihin sekä moottoriajoneuvoihin liittyviin lisätarvikkeisiin.

Asiantuntijoiden mukaan himoshoppaajat ovat menettäneet tasapainon elämässään. Nämä mieluummin kuluttavat kuin pysähtyvät miettimään perimmäistä syytä ostohaluille.

Tiesitkö, että...

* 88 prosenttia amerikkalaisista shoppailee netissä

* Kuluttajista 68 prosenttia myöntää ostaneensa asioita vain, koska ne ovat halpoja

* 48 prosenttia unohtaa syyt ostopäätöksen tekoon

* 38 prosenttia kätkee hankintansa perheeltä ja kavereilta

* 36 prosenttia ei käytä ikinä kalliita hankintojaan

* 30 prosenttia shoppailukoukkuun jääneistä velkaantuu

* 15 prosenttia tuhlaa vuokrarahat shoppailuun

* 14 prosenttia tinkii syömisestä, että on rahaa shoppailla

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat