Karjalainen: F2-auton kehittyminen motivoi kummasti

Ensimmäinen F2-kausi kahteenkymmeneenviiteen vuoteen on takana. Sarjan ainoa suomalainen Henri Karjalainen sijoittui menestyksekkäästi 15:nneksi ja suuntaa katseen kohti ensi vuoden F2-sarjaa tavoitteenaan sijoittua kolmen parhaan joukkoon.

Historiallinen F2-kausi on ajettu. Ainoana suomalaisena formulakuljettajana sarjassa ajoi Henri Karjalainen. Edellisen kerran sarjaa ajettiin vuonna 1984, jolloin se toimi ponnahduslautana Formula ykkösiin.

Vuoden 2009 alussa F2-luokka herätettiin uudelleen henkiin ja sen tavoitteena on olla tunnettu sarja sekä keskeisin ponnahduslauta F1-luokkaan.

Aikoinaan myös Keke Rosberg nousi F2-sarjasta kuninkuusluokkaan. Palkintona voittajalle on F1-testit ja kolmelle parhaalle F1:iin oikeuttava superlisenssi.

Auton on suunnitellut Williamsin F1-tiimi.

Karjalaisen F2-kausi alkoi todella vakuuttavasti heti toisessa osakilpailussa Tshekin Brnossa. Hän oli sateella sekä kuivalla joukon nopeimpia ja ajoikin sadekelin aika-ajoissa kolmanteen lähtöruutuun.

Kilpailussa kuivalla kelillä hän oli hienosti neljäs.

- Olin tyytyväinen, kun huomasin heti alkukaudesta, että vauhtini on hyvä sekä kuivalla että märällä kelillä. Brnossa meillä meni ajatukset heti tosi hyvin yhteen inssini kanssa ja saimme auton nopeasti oikeisiin säätöihin, toteaa Karjalainen tyytyväisenä.

Seuraavana viikonloppuna Henri sijoittui seitsemänneksi ja sai pisteitä Belgian Spasta.

- Alkukausi oli kaikin puolin hyvä. Sain pisteitä ja taistelin hyvistä sijoista. Jotain kuitenkin tapahtui puolessa välissä kautta, enkä saanut aikaan enää niin hyviä tuloksia, kuin olisin halunnut, Henri harmitteli.

Sarjassa ajoi yhteensä 27 kuljettajaa, joista mestaruuden itselleen nappasi Espanjan Andy Soucek. Karjalainen sijoittui sarjassa 15. sijalle.

- Olihan siellä kauden aikana teknisiäkin ongelmia, mutta se on moottoriurheilua ja sellaista sattuu - varsinkin kun sarja ja autot ovat näinkin uusia. Kisavauhtini oli varsin hyvää, säännöllisesti kymmenen joukossa. Harmillisesti kuitenkin juuri aika-ajoissa oli eniten ongelmia, kertoo Karjalainen.

Ensi kauden tavoitteena F2-sarjassa on sijoittua kolmen parhaan joukkoon, jolloin formula ykkönen olisi enää askeleen päässä.

- Olen hyvin luottavainen ensi kauden suhteen, koska tunnen auton nyt hyvin ja minulla on takana vuoden kokemus auton teknisistä säädöistä ja ajettavuudesta. Lisäksi ensi vuoden F2-autoa on kehitetty tehokkaammaksi ja dynaamisemmaksi – vastaamaan lähes F1-sarjan autoa. Tämä sekä alkanut yhteistyö managerini SportEliten kanssa motivoi menoa kummasti, hehkuttaa Karjalainen.

Seuraava kausi käynnistyy huhtikuun 16. päivä 2010 Englannin Silverstonessa.

Tämän vuoden F2-kuskeista Andy Soucek ja Mirko Bortolotti ovat jo varmistaneet F1-testit Williamsilla sekä Toro Rossolla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat