Kansalaisten kritiikki tv:n digitalisointia kohtaan on laantunut nopeasti. TV:n katselusta ollaan nyt pikemminkin valmiit maksamaan entistä enemmän, kun suurin osa uudesta ohjelmatarjonnasta on maksukanavilla.
Ohjelmantekijöillle uudet kanavat eivät ole ainakaan vielä tuoneet mainittavasti lisää töitä, tuttuja ohjelmia katsotaan yhä eniten.
Vanhat pääkanavat näyttävät säilyttäneen valtansa tv-uudistuksessa. Ylen TV1 on nyt katsotuin, MTV3 menestyy viihdehiteillään ja maksu-tv-myynnillä.
Digi-tv kaupattiin kansalle kirkkaalla kuvalla ja uusilla kanavilla. Taulutelkkarien kuva on mitä sattuu ja uusia kanavia saa - rahalla.
Toki antennikoteihin digiboxi toi uutta nähtävää ilman lisämaksuja, mutta kaapelikotien kanavamäärä säilyi jokseenkin ennallaan.
TV:n suosio maksukanavien varassa
Samalla kun jupina digi-tv:tä kohtaan on laantunut, liki 27% prosenttia tv-kodeista on reilusti tuplannut ruutumenonsa maksu-tv-tilauksilla, nousu on ollut huimaa.
Toimilupia valvova viestintäministeriökin linjaa jo tv:n kasvun maksukanavien varaan. Liikenne- ja viestintäministeiön viestintäneuvos Ismo Kosonen.
- Kyllä se niin on on että jotenkinhan ne palvelut on rahoitettava ja mainonnalla ei voida loputtomasti rahoittaa uusia palveluita, sanoo Kosonen.
Pentti Kotiranta näkee toisin, hänen yhtiönsä haki rohkeasti toimilupaa erilaiselle mainoskanavalle. Ministeriö ei luottanutCitizen-tv:n riskirahoittajiin, mutta piti ideaa kelvollisena. Uusi hakukierros on vuonna 2010.
- Nimenomaan suomalaista, suomenkielistä, alueellista jonkin verran, suuntautunut aikuisväestölle, perheille, lapsille. Ei pornoa, ei väkivaltaa, ei tällaisia controversial-ohjelmia, sanoo Kotiranta.
Yksi digiajan lupaus olikin lisää töitä kotimaisille tuotantofirmoille - mutta uudet maksukanavat on täytetty ulkomaansarjoilla. Alalla uskotaan silti, että maksutelevisiokin taipuu siten, että kotimainen ohjelmisto lisääntyy pikku hiljaa.
(MTV3)