Kanadan GP:n lehdistötilaisuus: Kubica ajoi kuin aika-ajokierroksia

Kanadan GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Robert Kubica (RK), toiseksi sijoittunut Nick Heidfeld (NH) sekä kolmanneksi ajanut David Coulthard (DC).

Kysymys, Robert, varmaankin tiedät, mitä Räikköselle ja Hamiltonille tapahtui varikkosuoralla?

RK: Kaikki tulivat varikolle samalla kierroksella turva-autotilanteessa. Varikon ulosmenossa oli vielä punainen valo, samalla tavalla kuin viime vuonna. Pysähdyimme Kimin kanssa rinnakkain ja minä kuulin ison kolarin äänen ja näin Kimin auton liikkuvan. Tajusin sen olevan Lewis. Sitten keskityin odottamaan vihreää valoa ja onnistuin lähtemään hyvin liikkeelle. Juutuin hitaampien autojen perään enkä pystynyt ohittamaan. Kun viimeinen auto, se taisi olla Glock, meni edestäni ensimmäiseen varikkokäyntiinsä, oli minulla 8 kierrosta aikaa lisätä johtoani 16-17 sekunnilla, jotta pystyisin palaamaan omalta varikkokäynniltäni radalle Heidfeldin edelle. Ajoin 7 aika-ajotyylistä kierrosta. Minulla ei ole koskaan ennen ollut niin vaikeaa. Puristin todella kovaa. Tiesin, että eroa on oltava 21 sekuntia ja onnistuin tekemään 24 sekunnin johdon. Kisa oli mahtava.

Kysymys, Robert, minkälainen oli radan kunto ja miten säilytit kärsivällisyytesi ruuhkassa ajaessasi?

RK: Ei se helppoa ollut. Turva-autotilanteet ovat aina kaoottisia. Minulla kävi siinä huono tuuri, sillä olin menossa varikolle, joka oli vielä auki, mutta kolme sekuntia ennen kuin menin varikolle, keltaiset valot alkoivat vilkkua varikonportilla, enkä voinutkaan mennä varikolle. Minulla oli vaikeuksia hitaampien autojen takana, kun Alonso yritti ohittaa minua. Kuljettajat taistelivat edessäni ja menetin sen takia aikaa. Lopulta onnistuin kuitenkin tekemään riittävästi eroa. Viimeiset kierrokset olivat todella vaikeita. En puristanut kovaa ja talli kehotti minua pysymään rauhallisena. Heti jos ajauduin ulos ajolinjalta, oli asvatti rikki ja hiekkaa radalla.

Kysymys, Robert, miltä voitto tuntuu?

RK: On fantastista voittaa ensimmäinen kisa BMW Sauber -tallissa, jossa olen ollut alusta lähtien. Olemme kasvaneet yhdessä. Kiitokset tallille hyvän auton tekemisestä. Otimme kaksoisvoiton. Ehkä vauhtimme ei vielä ole parasta, mutta tässä kisassa olimme kärjessä. Kisan alussa en pysynyt Lewisin vauhdissa, koska rengaspaineiden kanssa oli ongelmia. Sitten muutimme hieman paineita ja auto tuntui todella hyvältä. Tämä on fantastista tallille, minulle ja maalleni. Kiitokset faneille kannustuksesta täällä Kanadassa.

Kysymys, Nick, ajoit eri polttoainetaktiikalla kuin Robert?

NH: Olen tyytyväinen kakkossijaani ja iloinen Robertin ja tallin puolesta voitosta. Minulla on viime aikoina ollut vaikeuksia, mutta tämän viikonlopun aikana on nähty, että asiat ovat menossa minun kannaltani parempaan päin. Starttini oli huono ja putosin Barrichellon taakse. Ohitin hänet ja sen jälkeen minusta tuntui, että vauhtini oli kovilla renkailla Lewisia lukuun ottamatta joukon parasta. Olin onnekas sen suhteen, että ajoin pitkään ennen ensimmäistä varikkokäyntiäni, tein hyvän kaulan ja palasin jopa Robertin edelle varikkokäyntini jälkeen. Päätimme vaihtaa minut yhden varikkokäynnin taktiikalla ja pehmeille renkaille. Se oli mielestäni oikea päätös, mutta pehmeillä renkailla oli vaikeaa. Näin sen jo eilen aika-ajossa. Koska ajoimme Robertin kanssa eri taktiikalla, en tehnyt hänen tilannettaan liian vaikeaksi.

Kysymys, Nick, ajoit pehmeällä renkaalla noin 40 kierrosta, miltä se tuntui?

NH: Se oli vaikeaa, mutta paljon parempaa kuin viime vuonna, jolloin Fernando Alonso joutui lopussa Takuma Saton ohittamaksi, sen kaikki varmasti muistavat, kun kierrosajat olivat niin huonoja. Tänä vuonna autoni ei ollut täyteen tankattuna säkenöivän nopea, mutta pystyin pitämään Alonson takanani.

Kysymys, Nick, minkälainen oli radan kunto?

NH: Se ei ollut sellainen, miltä F1-radan pitäisi näyttää. Toisaalta se oli paljon odottamaani parempi, sillä eilen aika-ajossa se oli jopa huonommassa kunnossa kuin tänään kisan lopussa. Rataan tehdyt korjaukset olivat hyviä.

Kysymys, Nick, miltä ajattelet BMW Sauber -tallin mahtavasta päivästä?

NH: Olen ollut BMW:llä aiemmin Williamsin kanssa ja ajanut Sauberilla aiemmin. On mahtavaa, että Robert toi tallille ensimmäisen voiton. Tämä osoittaa, että me menemme oikeaan suuntaan. Kolmen vuoden aikana olemme saavuttaneet tavoitteemme, jotka on asetettu korkealle. Tänä vuonna tavoite oli kisavoitto ja se on saavutettu. Ensi vuoden tavoitteena on mestaruudesta taisteleminen. Sen eteen tehdään täysillä töitä. Paljon kiitoksia Hinwilin tehtaan ihmisille, jotka rakensivat minulle uuden auton sen jälkeen, kun Alonson kolarointi Monacossa romutti autoni niin pahoin, että tarvitsin uuden auton.

Kysymys, David, pitkä ja rankka kisa?

DC: Kyllä. Ajoin yhden varikkokäynnin taktiikalla ja pystyin päihittämään muut samaa taktiikkaa käyttäneet. Minä uskoakseni jopa johdin kisaa kierroksen verran ennen varikkokäyntiäni. Ajoin sitten pitkän vedon pehmeämmällä rengasseoksella. Kärsin pintakumin irtoamisesta, mutta se oli varmasti sama kaikille. Myös rata hajosi. Onneksi pystyin tekemään eroa Rubensiin, joka pidätteli autoja takanaan, ja lopulta myös Glockiin. Näin loppu ei ollut liian vaikea. Kisa oli kuuma ja ajamiseen piti todella keskittyä ja jarruja piti säästellä. Jos ajoi tuumankin sivuun ajolinjalta, joutui hiekan päälle ja se imee mukanaan. Olen riemuissani, koska en olisi ikinä odottanut palkintosijaa tästä viikonlopusta. Kauteni alku oli kammottava. Varikkomiehistö ja tehtaan väki on joutunut tekemään paljon korjaustöitä useiden yhteenottojeni takia. Olen riemuissani heidän puolestaan.

Kysymys, David, ajoit lopussa hieman leveäksi. Oliko se ainoa tapaus?

DC: Se oli pahin tapaus. Jarrutin mutkaan jopa hieman aikaisin, uskokaa tai älkää, mutta menin hieman ohi siitä pisteestä, jossa käännetään sisään. Ajauduin näin hiekalle ja sieltä on uskomattoman vaikea päästä pois. Onneksi minulla oli 18 sekunnin etumatka Rubensiin, joten siinä ei ollut suurta riskiä. Minun piti vain tuoda auto maaliin. Itse asiassa autoni pysähtyi kisan jälkeen varikkosuoralle, en ole varma, mitä siinä tapahtui. Onneksi se kävi ruutulipun jälkeen eikä viimeisellä kierroksella.

Kysymys, David, mitä tämä palkintosija merkitsee sinulle pitkän ja menestyksekkään urasi suhteen?

DC: Tämä on käsittääkseni 62. palkintosijani ja olen siitä yhtä riemuissani kuin 1994, jolloin saavutin ensimmäisen palkintosijani. Sain itse asiassa täällä Kanadassa ensimmäiset pisteeni 1994. Mietiskelen tässä uraani taaksepäin, sillä 15 kautta on pitkä aika kenelle tahansa ja tämä kausi alkoi vielä niin ikävästi. On mukava nähdä nuorempien kavereiden iloitsevan ensimmäisestä voitostaan. Olen mielissäni Robertin ja BMW:n puolesta. He ansaitsivat voiton. Tämä on neljäs vuoteni Red Bullilla. Aloitimme neljä vuotta sitten tallin eteenpäin viemisen. Olemme BMW:n tavoin menossa ylöspäin. Siitä voi olla ylpeä.

Kysymys, Robert, vuosi sitten sinulla oli täällä paha onnettomuus ja nyt olet keskimmäisellä korokkeella?

RK: Vuosi on ollut uskomaton, mutta vaikeuksiakin on riittänyt. Viime vuonna minulla oli paljon vaikeuksia. Olen tyytyväinen, että onnistuimme korjaamaan asioita, jotka eivät toimineet kunnolla viime vuonna. Olen pärjännyt varsin hyvin tänä vuonna. Se osoittaa, miten suuria vaikeuksia minulla oli viime vuonna. Kanadassa voittaminen viimevuotisen ulosajon jälkeen on uskomatonta. Tavoitteena oli voittaa GP tänä vuonna. Se on nyt tehty. Johdan kuljettajien MM-sarjaa. Talli antaa minulle sataprosenttisen tukensa sen puolustamiseksi ehkä viimeiseen kisaan asti.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat