F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone kertoo Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajan Jean Todtin antaneen lauantaina pidetyssä kokouksessa hieman periksi vaatimastaan moottorimuutoksesta.
Todt haluaisi kaudella 2013 F1-autoihin 1,6-litraiset nelisylinteriset turbomoottorit, jotka ovat polttoainetehokkaampia kuin nykyiset 2,4-litraiset vapaasti hengittävät V8-moottorit. Ecclestone vastustaa muutosta, koska turbomoottorien ääni olisi vaimeampi kuin nykymoottoreilla ja uudenlaisen moottorin suunnittelu kävisi kalliiksi lajin moottorintoimittajille.
Tuorein ehdotus on se, että kaudella 2013 saisi käyttää joko uudenlaista tai vanhanmallista moottoria.
- Todt puhuu nyt siitä, että annetaan V8-moottorien olla käytössä vuoden pidempään, mutta vastaavuuskaavat eivät koskaan toimi, Ecclestone sanoo.
Kaksi erilaista moottoria oli sallittu viimeksi kaudella 2006, jolloin Toro Rosso ajoi kierroslukurajoitetulla V10-moottorilla, kun taas muut tallit kilpailivat V8-moottoreilla.
Ecclestone toivoo Todtin vielä hylkäävän kokonaan moottorimuutoksen.
- Uskon hänen alkavan ymmärtää, että kaikki moottorinvalmistajat ovat tajunneet sen maksavan heille paljon eivätkä he voi laittaa kustannusta asiakkailleen, koska moottorit olisivat liian kalliita.
Todtin moottorimuutoshalun taustalla on ympäristöystävällisempään teknologiaan siirtyminen.
- Jean uskoo edelleen, että meidän pitäisi antaa sanomaa. En tiedä, mikä se sanoma on, koska Tour de Francella käytetään enemmän polttoainetta kuin formula ykkösissä. Minun mielestäni se on pelkkää silmänlumetta vääristä syistä, Ecclestone lataa.
(MTV3-Reuters)