"Kaasu auki ja menoksi"

Mäkinen
MäkinenCopyright MTV Oy 1999
Julkaistu 08.02.2001 12:46

Ruotsin ralli on MM-sarjan huippukuljettajille nautiskelun paikka. Uusitun, vauhdikkaan reitin 17 erikoiskoetta ovat jäisiä ja lumisia. Lisäksi tien varsilla on penkat huolimatta siitä, että rallin keskuspaikka Karlstad oli torstaina sateisen harmaa.

Jos sää reitillä pysyy ennusteiden mukaan kylmänä, kilpailusta on tulossa todellinen vauhtijuhla, sillä uudetkin erikoiskokeet ovat nopeita. -Taktiikkaa ei tosiaan tarvitse paljon miettiä. Ei muuta kuin kaasu auki ja menoksi, rallin kolminkertainen voittaja Mitsubishin Tommi Mäkinen myhäilee.

-Uutta tietä on reitillä paljon, ja ne ovat hemmetin nopeita. Kisan pisin erikoiskoe (49,36 km) on ihan sairaan vauhdikas. Se tarkoittaa, että kilpailun aikana katsotaan, kuka on osannut nuotittaa, Mäkinen aprikoi.

Jäinen, nopea ja lumipenkkojen reunustama reitti tarkoittaa myös, että ralli pysynee edelleen skandinaavien käsissä, elleivät tekniikka ja muut murheet yllätä suosikkeja. Yksikään ei-pohjoismaalainen ei ole koskaan voittanut Ruotsin rallia.

-Eivätköhän ne samat tutut naamat sieltä kärjestä löydy, kilpailun vuosi sitten 10 sekunnilla ennen Mäkistä voittanut Marcus Grönholm ennustaa.

Kisan suurimmat ei-pohjoismaalaiset menestyjäehdokkaat ovat neljä kakkossijaa Ruotsissa ajanut Fordin Carlos Sainz ja hänen tallitoverinsa skotti Colin McRae.
Kuutosvaihde ja huippunopeus tutuiksi

Ruotsin ralli vaatii kuljettajalta paljon. Kuutosvaihde ja auton huippunopeus, joka tehdastallien WRC-autoissa on noin 200 km/t, tulevat tutuksi. Osalle erikoiskokeista ajetaan yli 120 km/t:n keskinopeuksia, jolloin ajotaidot todella punnitaan.

Taitoa vaatii myös näkyvyyttä rajoittavien lumipenkkojen välissä ajaminen. Penkkoihin voi toki "nojata", mutta se hidastaa vauhtia. Rallitiet ovat Ruotsissa samantyyppisiä kuin Suomessa, mutta ilman hyppyjä. Kun tien pinnat ovat lisäksi jäisiä, kuljettajille on luvassa todellinen vauhtijuhla. Pidon takaavat renkaiden 6-7 millin (ulkonema) nastat.

-Rengasvalintoja ei joudu miettimään liikaa. Meillä on käytännössä kaksi vaihtoa näille keleille, Mäkinen sanoo.

-Tällaisessa kisassa on tietysti oleellista, ettei tee virheitä. Jokaisella erikoiskokeella kamppailu käydään sekunneista ja niiden osista. Täällä ei ole varaa ottaa 20 sekuntia takkiin, Mäkinen muistuttaa.

Grönholm: "Reitti hemmetin hienossa kunnossa"

Peugeotin Marcus Grönholmilta viime vuoden Ruotsin ralli ei unohdu. Voitto oli uran ensimmäinen MM-sarjassa ja lähtölaukaus mestaruuteen päättyneelle onnistuneiden kisojen sarjalle. Viikonvaihteessa inkoolaisella on täydet mahdollisuudet voiton uusimiseen.

-Tunnelma on hyvä. Reitti on hemmetin hienossa kunnossa. Siinä on aika paljon uutta, viime vuoden nuoteista käytettiin ehkä puolet, mutta se on sama kaikille, hyväntuulinen Grönholm puntaroi.

Kilpailussa ajetaan 17 erikoiskoetta niin, että perjantaina ja lauantaina karautetaan molempina päivinä kuusi ja sunnuntaina viisi erikoiskoetta. Pääosa uusista erikoiskokeista, mukaan lukien reitillä viimeksi 1980-luvulla ollut 49,36 kilometrin Granberget ajetaan heti perjantaina, joten oikea ajovire pitää löytää jo rallin alussa.

-Alussa on pari uutta kapeampaa erikoiskoetta ja se pitkä pätkä, joka on tosi nopea, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole. Sinne vaan, Grönholm hymyilee.

Ruotsin rallin erikoiskokeet on tänä vuonna siirretty 75 kilometriä totuttua pohjoisemmaksi talvisten olojen takaamiseksi. Kuljettajien kannalta siirron kiusallinen puoli on 100 kilometrin siirtymä aamulla Karlstadista erikoiskokeille ja illaksi takaisin.

-Se on ihan tyhmää, mutta ei sille mitään voi, Grönholm sanoo.

(MTV3-STT)