Seitsemän osakilpailua kattava ralliautoilun SM-sarja pyörähtää käyntiin tammikuun viimeisenä viikonloppuna Rovaniemen ympäristössä ajettavalla Arctic Lapland rallilla. Kansan suussa Tunturirallina tunnettu kaksipäiväinen kilpailu sisältää 12 erikoiskoetta ja 218,57 erikoiskoekilometriä.
Maineesta, kunniasta sekä ennen kaikkea pitkän rallisarjan tärkeistä SM-pisteistä ajamaan starttaa espoolainen Jukka Hiltunen kakkoskuljettajansa Panu Plosilan kanssa. Erikoiseksi parivaljakon kilpailun tekee se, että alla ruopii kuvankaunis Fordin täysverinen Focus RS WRC'03 ralliauto. Viime vuonna Hiltunen ajoi, haki ja sai paljon kokemusta SM-sarjasta '02-versioisella Focus WRC -ralliautolla.
Hiltusen tavoitteena on paikka kilpailun kolmen nopeimman joukossa. Vastustajina hänellä on mm. kansainvälistä ralliuraa pitkään rakentanut Janne Tuohino sekä hallitseva Suomen mestari sekä Aasian-tyynenmeren rallisarjan vuoden 2005 mestari Jussi Välimäki. Haastetta Hiltusen kisaviikonlopulta ei tule puuttumaan.
- Olemme pitkään ja hartaasti tehneet töitä tämän projektin eteen. Nyt se saa tulikasteen Lapin taian siivittämänä. Olemme ajaneet paljon testiä sekä sitä kautta saaneet paljon luottoa uuteen autoon sekä sen ominaisuuksiin, jotka kieltämättä ovat 02-versioiseen autoon verrattuna kuin eri planeetalta. Nopeasti sanottuna mm. auton moottori, aerodynamiikka, painopiste ja jousitus ovat täysin erilaiset, joten auto hyökkää ja kulkee kovempaa sekä pysyy tiessä kuin panssarivaunu. Ford Focus RS WRC'03 on todellinen ralliauto, Hiltunen kertoo.
Lähtönumerolla 16 Arctic Lapland ralliin starttaava Hiltunen on intoa täynnä. Virtaa on miehessä kuin lapsella, joka avaisi joululahjoja. Arctic Lapland rallin reitti houkuttaa ja veri vetää ralliauton rattiin.
- Perhosia ei ole vatsassa, mutta se ei tarkoita ettei jännittäisi. En niinkään hermoile itse lopputulosta vaan sitä miten minun ja kakkoskuljettajani Panu Plosilan yhteistyö alkaa kulkemaan. Minun heikoin lenkkini on pitkään ollut nuottikieli, enkä ole pystynyt luottamaan tekemääni nuottiin. Nyt kolmen kilpailun reittiin tutustumispäivän aikana Panu on fantastisesti pystynyt kanssani kehittämään nuottiani, joten on mielenkiintoista nähdä, miten vauhti kasvaa sitä mukaa kuin kisa alkaa etenemään, Hiltunen mietiskeli.
- Myös uusi rengassääntö sekä lähtönumero yhdistettynä ulkona vallitseviin talvisiin olosuhteisiin tulee olemaan oma lukunsa tämän vuoden Arctic Lapland rallissa. Vaikka voittoon en usko, luulen pystyväni taistelemaan kilpailun palkintokorokesijasta. Petrataan vauhtia SM-sarjan seuraavissa osakilpailuissa, jos en täällä ole kärkikuljettajien vauhdissa. Stressiä en siitä ota, Hiltunen jatkoi.
(MTV3)