Vastaaja: MTV3 Helmi
Asia ratkaistu: 22.8.
Julkisen sanan neuvoston langettava päätös piilomainontaa koskevassa asiassa. Nettisivuilla julkaistussa tiedotusvälineen ja mainostajan yhteistyönä järjestämässä kilpailussa toimituksen aineiston ja kaupallisen aineiston raja ei ollut riittävän selkeä.
Kantelu 3.3.2011
Kantelija viittaa Journalistin ohjeiden kohtaan 16: "Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava." MTV3.fi:n Helmi-osiossa julkaistiin juttu ”Danone Activia -testiryhmän arvio: Turvotus hävisi!”. Jutussa arvioidaan yksittäistä tuotetta yksinomaan positiivisessa valossa.
Jutussa ei huomioida millään tavalla julkisuudessa esitettyjä tietoja siitä, ettei vastaavien tuotteiden tehosta ole takeita. Kyseessä ei myöskään ole vertailu tuoteryhmän sisällä, sillä jutussa käsitellään vain yhtä tuotetta, eikä sen kilpailijoita edes mainita. Jutun loppuun on myös liitetty tuotteen mainoslauseita, jotka on erotettu muusta tekstistä ainoastaan kursivoimalla.
Kaikesta tästä huolimatta jutun tekijäksi on merkitty MTV3/Helmi. Kantelijan mielestä kyseessä on aivan ilmeisesti tietyn tuotteen mainosteksti, joka esitetään osana journalistista aineistoa.
MTV3:n vastaus 31.3.2011