Jättimäinen kumimato tuottaa tulevaisuuden energian

Kiemurtelevia voimaloita saatetaan nähdä sähköntuotannossa jo viiden vuoden kuluttua. Kuva: Checkmate Sea Energy

Brittitutkijat ovat kehittäneet kekseliään – ja persoonallisen – tavan taltioida aaltojen energiaa talteen. Uuden sukupolven aaltogeneraattori on lähes 200-metrinen veden pinnan alla kelluva kuminen käärme.

Brittilehti The Guardian kirjoittaa Checkmate Sea Energyn kehittämästä Anaconda-voimalasta, joka muuttaa aaltojen liike-energiaa sähköksi. Tiedemiehet ovat jo pitkään aprikoineet parasta tapaa taltioida tätä loppumatonta energiaa hyötykäyttöön, mutta vasta nyt ollaan läpimurron kynnyksellä. Avainasemassa on voimalan rakenne, joka kestää jatkuvaa liikehdintää ja riepotusta.

- Se on täysin uudenlainen voimala, hehkuttaa laitteen keksijä ja hankkeen pääinsinööri Rod Rainey Guardianille.

Voimala on pitkä putki, joka kelluu hieman merenpinnan alapuolella ja elää aaltojen liikkeen mukana. Materiaaleina käytetään kestävää luonnonkumia ja kangasta.

Voimalan toimintaperiaate on yksinkertainen. Aallot työntävät putken sisällä olevan vesimassan sen hännässä sijaitsevaan generaattoriin, joka muuttaa liikkeen sähköksi.

Aaltovoimaloiden kompastuskivenä on pidetty kulumista ja rikkoutumisherkkyyttä vaativissa meriolosuhteissa. Rainey korostaakin juuri laitteen kestävyyttä.

- Anaconda on luonnonmateriaalia eikä siinä ole kovinkaan montaa kuluvaa osaa, Rainey toteaa.

Tuotannossa viiden vuoden kuluttua

Brittihallinnon hiilipäästöjen alentamiseen tähtäävä Carbon Trust –ohjelma on ottanut Anaconda-hankkeen siipiensä alle. Tavoitteena on saattaa voimalat kaupalliseen käyttöön viiden vuoden sisällä.

Carbon Trustin arvion mukaan Anacondan avulla tuotettavan sähkön hinta saadaan hilattua lähelle fossiilisilla polttoaineilla tuotettavan energian hintaa. Yhden voimalan kustannukseksi arvellaan 2,2 miljoonaa euroa.

Yhden täysimittaisen voimalan on laskettu tuottavan puhdasta sähköä noin tuhannelle kotitaloudelle. Voimaloita asennettaisiin ryppäissä sopiville rannikkokaistaleille.

Lue myös:

    Uusimmat