Jännityksen mestarin syntymästä 100 vuotta

Kukapa ei muistaisi Psykon painajaismaista suihkukohtausta tai elokuvaa Linnut, joissa harmittomana pidetyt arkipäiväiset luontokappaleet muuttuvat tappajiksi. Alfred Hitchcock loi jännityselokuvalle raamit ja lait, jotka ovat edelleen voimassa. Usein Hitchcockia myös jäljitellään häpeämättömästi ja joskus jopa tyylikkäästi, kuten esimerkiksi Brian De Palman elokuvat todistavat. Perjantaina jännityksen mestarin syntymästä tulee kuluneeksi sata vuotta. Lontoossa syntyneen Hithcockin päämäärä oli säikäyttää ja huijata elokuvayleisöä. Huijaamisella ei tässä yhteydessä tarkoiteta, että Hitchcock olisi operoinut "rahat pois" -periaatteella, vaan hänen elokuviensa lukuisia harhautuksia ja yllätyksiä.

"Me viihdytämme teitä"

Hitchcock aloitti ohjaajana Englannissa, mutta siirtyi vuonna 1939 Yhdysvaltoihin luomaan Hollywood-kautensa mestariteoksia. Siitä lähtien hän teki lähes kaikki elokuvansa Yhdysvalloissa. Hitchcockin tärkein tavoite oli hänen itsenä mukaan yksinkertaisesti vain viihdyttää, mutta hänen elokuvistaan tehdyt lukuisat analyysit ja tutkimukset osoittavat, että Hitchcockin merkitys elokuvataiteelle ei rajoitu pelkästään viihdyttämiseen.

Hitchcock ei ollut maailman mukavin työkaveri, hänen esimerkiksi väitetään kohdelleen näyttelijöitä sangen epäkunnioittavasti. Silti sellaiset näyttelijäsuuruudet kuin Cary Grant ja James Stewart työskentelivät Hitchcockin kanssa mielellään kerta toisensa jälkeen.

Hitchcockin sanotaan myös luoneen valkokankaalle aivan uuden naistyypin, jota hänen elokuvissaan edustivat mm. Grace Kelly ja Tippi Hedren.

Pihadraamaa ja suihkumurhaajia

Vuonna 1925 ensimmäisen ohjaustyönsä tehneen Hitchcockin kuuluisimpia elokuvia ovat mm. Psyko, Takaikkuna, Vertigo - punainen kyynel, Köysi ja Muukalaisia junassa Näistä filmeistä voi poimia monia Hitchcockin tuotantoa leimaavia yksityiskohtia.

Psykon kuvottava "suihkumurhaaja iskee tilanteessa, jossa ihminen on avuttomimmillaan. Hän on alasti, eikä näe tai kuule kunnolla", toteaa Peter von Bagh teoksessaan Elokuvan historia.

Takaikkunan pihadraama puolestaan esittelee pyörätuolipotilaan, joka on korvannut silmänsä optisin instrumentein. Alussa elokuvan sankari vaikuttaa vainoharhaiselta, mikä on taas kerran vain yksi Hithcockin katsojilleen virittämistä ansoista.

Elokuvassa Vertigo - punainen kyynel "olennaista on äärimmäisen amerikkalaisen aiheen intensiivinen toteutus: esineistyneen ihmissuhteen pelkistyminen kahden auton pitkään ajoon peräkkäin, henkilöiden tarrautuminen illuusioon, kyvyttömyys elää elämäänsä sen todellisten edellytyksien ehdoilla, hysteerinen takertuminen valtaan ja voimaan, joiden uskotaan löytyvän menneisyyden henkilöistä", Peter von Bagh kiteyttää. Muukalaisia junassa -elokuvan tennistä pelaava mielipuoli murhasuunnitelmineen on myös sangen hitchcockmainen.

Absurdia huumoria

Vaikka Alfred Hitchcock on lajityyppinsä palvottu mestari, oli hänen tynnyrimäinen olemuksensa samalla jotenkin koominen ilmestys. Absurdiin englantilaisen huumoriin taipuvainen ohjaaja oli töidensä mittainen ja näköinen mies. Vuonna 1980 kuolleen Hitchcockin viimeiseksi elokuvaksi jäi vuonna 1976 filmattu Perintö.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat